“Om to til tre år vil tablets bidrage til væksten”

Berlingske Media har netop lanceret en ny app for dagbladet Berlingske, der er gratis for fuldt betalende printabonnenter, men ikke for andre.
MediaWatch

Berlingske Media har netop lanceret en ny app for dagbladet Berlingske, der er gratis for fuldt betalende printabonnenter, men ikke for andre.

Flere er på vej som led i den nye strategi for Berlingske Media og Mecom, der skal øge koncernens digitale indtægter i erkendelse af, at såvel oplag som annonceindtægter er pressede. Det involverer også betalingsmodeller på nettet, hvor B.T.’s Plus-koncept skal rulles ud til Business.dk og B.dk og senere til Århus Stiftstidende.

Formålet med Berlingske-app’en er blandt andet at fastholde abonnenter.

Er det en erkendelse af, at der ikke er nok værdi for kunderne i avisen i dag, for avisabonnementer er jo dyre i Danmark?

“Ja, det er dyrt, men det er ikke lige så dyrt at købe en avis som at købe en café latte i København, så når man ser på den professionalisme og viden, der er i en avis, og på at det er et nyt frisk produkt flere gange dagligt, så er den faktisk billig, men en app-udgave af avisen øger værdien og gør relationen til kunden stærkere, fordi vi kan tilbyde dem noget ekstra indhold,” siger Lisbeth Knudsen.

"App'en vil tiltrække nye abonnenter"
Hun suppleres af Tom Toumazis, adm. direktør for Mecom, der i begyndelsen af ugen var på gennemrejse i den danske koncern for at forklare den nye strategi.

“App’en vil også give muligheder for at tiltrække nye abonnenter, som ikke tidligere har haft avisen eller vil have den på nye måder, når man kan vælge sektioner fra de forskellige aviser,” siger Tom Toumazis om Berlingske-app’en, som er den første af sin type i Mecom, men som skal danne grundlag for en stribe nye Mecom-apps, som bliver udviklet i et fælles udviklingscenter i Pilestræde.

Den digitale personalisering af avisen bliver uomgængelig for avisudgivere, mener Tom Toumazis.

“Bundling bliver en ny og vigtig del af vores verden, så det er ikke længere så enkelt som dengang der var en abonnementsmodel for den trykte avis,” siger Tom Toumazis.

Ingen signifikante indtægter de næste 18 måneder
Hvornår forventer I at tablets vil bidrage til indtægtsstrømmen i Mecom?

“Vi har ikke regnet med signifikante indtægter i de første 18 måneder. Det handler først om at få produkterne ud, så vi forventer ikke, at det er en indtægtsstrøm, vi kan satse på nu og her. Men om to til tre år, vil tablets bidrage til væksten. Det er en vigtig besked at få ud, for vores indtægtsmodel er under pres med faldende annoncesalg og fladt oplag.”

Ville det ikke være et problem for jer nu, hvis læserne massivt rykkede over på tablets, fordi annoncekronerne fra print ikke følger med i samme grad?

“Jo, men i mange år fremover vil den trykte avis være der, og moderne mennesker ønsker en kombination af print og tablet. Fredag til søndag har de tid til at sidde og deles om den trykte avis, men i hverdagene vil de måske bruge deres tablet,” siger Lisbeth Knudsen og tilføjer:

“Men ser man på det danske system, hvor der er 0-moms på bladsalg, men hvor der skal betales 25 pct. moms på digitale produkter, er det en udfordring, for vi betaler samtidig 30 pct. til Apple, så det er dyrt for os som udgivere at lave sådan et produkt.” ‘

Tablet-apps skal primært bæres oppe af abonnement
Bliver det muligt at hæve annoncepriserne på tablets og web over tid?

“Tablet-apps vil primært bygge på abonnement, men generelt er priserne på digitale platforme ekstremt lave og for lave, så vi skal arbejde med de rigtige målgrupper for annoncørerne med behavioural targeting, advertorials og andre værktøjer. Gennem det arbejde håber vi, at prisniveauet bliver mere rimeligt end i dag. På mobil har vi gode erfaringer med sponsorater af vores apps, men jeg tror ikke, at der er mange penge i almindelig annoncering på mobiler. ”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også