Berlingske klar med ny strategi

Ikke mindre end otte punkter udgør Berlingske Medias nye strategi, der ligesom moderselskabet Mecoms strategipræsentation især fokuserer på mere betalt indhold på mobile platforme og nettet. Det sker blandt andet ved at rulle B.T.’s Plus-koncept ud til Business.dk om en måned samt til Berlingskes B.dk. 
MediaWatch

Ikke mindre end otte punkter udgør Berlingske Medias nye strategi, der ligesom moderselskabet Mecoms strategipræsentation især fokuserer på mere betalt indhold på mobile platforme og nettet.

Det sker blandt andet ved at rulle B.T.’s Plus-koncept ud til Business.dk om en måned samt til Berlingskes B.dk. 

Print er dog ikke glemt. B.T. bliver snart relanceret ligesom dagbladet Berlingske vil lægge mere tryk på business-dækningen. Derudover skal nye kombi-abonnementer på såvel print som tablets også fastholde og tiltrække nye kunder. Kampen om det lokale avis- ugeavismarked står heller ikke til at løje af med Berlingskes nye strategi, som specifikt omhandler konsolidering.

Innovation er fortsat kerneområde trods sparekrav
I de senere år har der ikke manglet nye tiltag i Berlingske Media, hvoraf flere ikke levede op til den oprindelige idé, såsom ’Ugen’. Men innovation står fortsat højt på dagsordenen samtidig med, at koncernchef Lisbeth Knudsen skal skrue op for det økonomiske resultatmål og ned for omkostningerne. Berlingske Medias driftsindtjening (ebitda) steg i 2011 til cirka 209 mio. kr. og omsætningen til lidt over tre mia. kr., ifølge foreløbige tal, ifølge Mecom. Det ændrer ikke ved, at Berlingske Media har måttet gennemføre en sparerunde i 2012 og fortsat skal skære i omkostningerne fremadrettet.

Du har tidligere sagt, at man må starte mange ting op for at se hvad der lykkes, men til gengæld lukke dem hurtigt ned, hvis de ikke går. Er det stadig tilfældet, eller skal man være mere tilbageholdende?

“I den digitale fremtid vil der fortsat være et behov for at eksperimentere, men vi har gjort os nogle rigtigt vigtige erfaringer med de seneste års mange projekter. Vi er meget mere klar på i dag, hvad vej, vi vil gå. Derfor har vi i de seneste par dage holdt møder med over 1000 medarbejdere i Berlingske Media for at fortælle om den nye strategiplan,”siger Lisbeth Knudsen som på møderne har haft selskab af Mecoms adm. direktør Tom Toumazis.

Hvordan kan man både skære ned og investere i nyt - er det ikke en svær balance?

“Sådan er fakta i mediebranchen, man skal have en mere fleksibel omkostningsbase end tidligere, og vi må samtidig investere i fremtiden og samarbejde med de kreative mennesker uden for huset, der kan udvikle produkter, som kan hjælpe vores forretning.”

Dele af Berlingske-koncern ses efter
Mecom har opstillet et mål om en overskudsgrad på den rigtige side af ti procent, men ifølge Tom Toumazis udtalelser til Mediawatch, er det ikke lig med, at Mecom vurderer alle aktiviteter ens og afhænder eller lukker dem, hvis de ikke når målet inden en bestemt dato, så længe der er en forventning om, at det vil ske.

Ikke desto mindre er koncernmålet at få tocifrede overskudsgrader og et element i Berlingske Medias strategiplan er derfor at se alle aktiviteter i Berlingske-porteføljen efter i sømmene.

“En del af vores aktiviteter er på den helt rigtige side af målet, en anden del består af forretninger vi lige har købt eller startet, og som derfor har længere snor, og den sidste andel er de aktiviteter, hvor profitmarginen skal forbedres, så de bliver en stærkere forretning,” siger Lisbeth Knudsen.

Berlingske Media nye strategi i otte punkter
Den nye strategi som de seneste dage er lagt frem for medarbejderne består af otte punkter, som Lisbeth Knudsen kommenterer her. 

1) Betalt indhold.
“Det gælder ikke kun nogle af de nye apps, som vi præsenterer i den kommende måned, også nye betalingsmodeller på nettet. B.T. Plus-konceptet (hvor man kan købe bl.a. produkttest, rejseguides og slankekure, red.) vil blive rullet ud til andre brands som Business Premium om en måned og til Berlingske Plus,” siger Lisbeth Knudsen.

2) Konsolidering
“Da vi købte en andel i Bornholms Tidende inviterede vi andre små udgivere til at gå i samarbejde med os og dele vores indhold samt nogle af vores backoffice-funktioner. Det fortsætter vi med. Vi vil også konsolidere os yderligere på ugeavismarkedet, hvor vi solgte nogle titler på Vestsjælland og købte andre i København, for at gøre dem mere overskudsgivende. Den strategi vil vi arbejde videre med.”

3) Produktudvikling.
“Berlingske, B.T. og JydskeVestkysten er på Mecoms top ti over de mest overskudsgivende enkelt-titler med Berlingske klart i spidsen. B.T. bliver relanceret om nogle få uger og Berlingske vil i 2012 sætte kraftigt ind på at udbygge og øge kendskabet til business-delen af avisen, som et led i produktudviklingen.”

4) Bedre kapitalisering på websites og stand alone sites.
“Vi kommer med en helt ny strategi på dette område, som både redaktionelt og kommercielt kommer til at indebære nogle forandringer.”

5) Nye veje til kunderne.
“Vi har netop investeret i et system for customer relations management (CRM), som skal styrke vores annoncesalg og abonnementssalg ved, at udnytte det vi ved om kunderne bedre.”

6) Medarbejdere og kultur.
“Det handler om træning og nye kompetencer. Vi vil igennem vores samarbejdsudvalg sammen med medarbejderne om at få beskrevet hvilke kompetencer, der skal udvikles i de kommende år, og hvilke der bliver mindre brug for, så folk kan forberede sig og få de nødvendige kompetencer og flytte sig ind i et andet job.. Vi har også netop startet talent- og lederuddannelsesprogrammer under navnet Berlingske Academy.”

7) Lavere omkostninger.
“Den del af strategien er introduceret for 2012, og vi vil lede efter flere måder at sænke omkostningerne på i de kommende år.”

8) Innovation.
“Det er et nøgleelement i vores strategi. Vi vil fortsætte vores særlige innovationsprogram med en årlig innovationsdag for alle medarbejdere. Vi har siden 2010 arbejdet med 929 ideer fra medarbejderne og har lige nu 87 nye ideer i proces”.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også