"Det bedste regnskab i Ekstra Bladets historie"

Det var ikke kun overskrifter om lydfiler og spindoktorer, Ekstra Bladet trak i andre medier sidste år - men også om et oplagsfald, der ramte formiddagsavisen mere end de fleste andre. I det lys kom det som lidt af en overraskelse, at Ekstra Bladet havde nuppet førertrøjen indtjeningsmæssigt i det solide 2011-regnskab, som JP/Politikens Hus offentliggjorde nøgletallene for i går.

Det var ikke kun overskrifter om lydfiler og spindoktorer, Ekstra Bladet trak i andre medier sidste år - men også om et oplagsfald, der ramte formiddagsavisen mere end de fleste andre.

I det lys kom det som lidt af en overraskelse, at Ekstra Bladet havde nuppet førertrøjen indtjeningsmæssigt i det solide 2011-regnskab, som JP/Politikens Hus offentliggjorde nøgletallene for i går.

"Det er det bedste regnskab i Ekstra Bladets historie, og det er særlig historisk, fordi det var i et år med en oplagsnedgang på 7000 på hverdage (svarende til 10 pct., red.). Men det viser, at det stadig er en fantastisk god forretning af udgive Ekstra Bladet på papir," siger Poul Madsen, der peger på to milepæle i resultatet.

"Vi nåede en historisk omsætning på 100 mio. kr., hvilket er skelsættende i sig selv, og vi nåede et historisk tocifret millionplus på den digitale forretning. Det er første gang mig bekendt, at web for alvor tjener penge i et mediehus," siger Poul Madsen.

Besparelser og digital opdrift
Ekstra Bladets overskudsgrad landede på hele 17 procent, og Poul Madsen forklarer det med rationaliseringer på tryk og distribution, der generelt har løftet JP/Politikens Hus, og så den digitale opdrift, der tegnede sig i 2011. Digitalt gik Ekstra Bladets omsætning 16 pct. i vejret - mens indtjeningen gik fra et plus i 2010, der bare var glad for at være et plus, til et tocifret million-plus "i den lave ende" i 2011, som Poul Madsen formulerer det. Altså et overskud på i hvert fald 10 mio. kr., der uden tvivl varmer i et mediemarked, hvor krisen på annoncemarekdet har sat overskuddene under pres, og fordi der nu er udsigt til return på de mange millioner, Ekstra Bladet har investeret i Eb.dk de sidste ti år med papiravisen som finansier.

"Vi er så store nu online, at vi har hævet prisen på bannersalg, for det er der pengene er for os i øjeblikket," siger Poul Madsen og svarer dermed også på spørgsmålet om, Ekstra Bladet også skal i gang med at udvikle betalingsmodeller på nettet i år, som koncernchef Lars Munch, JP/Politikens Hus, har understreget er på dagbladenes to do-liste i år.

"Vi vil udvikle få udvalgte betalingstilbud, men det er ikke den vej, vi kommer til at gå. Vi har satset på at blive store, og den position vil vi udbygge i 2012," siger Poul Madsen.

Mobilen i centrum i 2012
Målet for 2012 er en vækst i antallet af brugere på tværs af platformene på godt 100.000 dagligt.

"Vi er i dag i kontakt med mellem 800.000 og 900.000 brugere sammenlagt på alle vores platforme. Vores ambition er, at det tal skal blive en million i år," siger Poul Madsen.

Mobilen bliver den afgørende spiller på den bane i 2012, hvor Ekstra Bladet har store forventninger om at få hul igennem forretningsmæssigt.

"På mobilen har vi også fået en millionomsætning i 2011. Omsætningen blev otte gange højere, men det siger ikke så meget, fordi niveauet, den kom fra, var uendelig lavt. Men vi er overbeviste om, at mobilen vil få det helt afgørende kommercielle gennembrud i 2012, og det bliver her vi satser endnu mere massivt i 2012," siger Poul Madsen, der gerne pointerer, at antallet af sidevisninger på det netop relancerede mobil.eb.dk er større end de fire nærmeste konkurrenters mobilsites tilsammen; B.T., JP, TV 2 og Politiken.

At billedet er anderledes, når det gælder antal besøg, ændrer ikke på, at Poul Madsen ser positionen på mobilen som ekstraordinært stærk - selvom avisen altid har været blandt de drivende first movers digitalt på mediemarkedet.

"Det en mere unik position, end vi havde, da eb.dk startede for 10 år siden," siger Poul Madsen og uddyber, at det bl.a. er mere webtv og sport, der skal drive væksten på mobilen, hvor huset kommercielt har fulgt op med introduktion af nye bannerformater og prerolls.

Fasholder løssalgsmodel
Den digitale vækst betyder ikke, at papirsiden drosles ned ifølge chefredaktøren. Oplagsfald eller ej er forretningsmodellen stadig - beviseligt - overskudsgivende.

"To ud af tre løssalgsaviser, der sælges, er stadig et Ekstra Bladet, og vi har formået at holde vores pris på 14 kroner. Vi skal fasholde Ekstra Bladet som løssalgsavis, for den forretningsmodel, der hedder, at folk betaler for avisen, men stadig selv henter den, er stadig god, og vi kan se nu, at vi vinder markedsandele på løssalg," siger Poul Madsen.

Om avisen hen over ugen skal blive ved med at se ud, som den gør i dag, er mere åbent. Det skyldes især de store supermarkedkæders planer om at holde søndagsåbent fra efteråret.

"Søndag bliver spået til at blive den store indkøbsdag, og det kan måske betyde, at søndagsavisen ikke længere skal være helt så stor, fordi det bliver andre dage, folk har tid til at dykke ned i en avis - måske fredag eller lørdag," siger Poul Madsen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også