MediaCast: Rapports storhed og fald

Mandeblade som Rapport er sygnet kraftigt hen i mediebilledet det seneste årti. Ugens MediaCast sætter spot på genrens fortid og fremtid - gæst er Rapports tidligere chefred. Jan Nielsen.
Camilla Mehlsen

”Rapport kunne have været stedet, hvor danskerne købte erotisk legetøj, film osv. på nettet…Hvis man ville noget med Rapport, burde man gøre mere i den retning. Det er ved at være sidste udkald. Måske er det for sent.”

- Jan Nielsen, chefredaktør for Rapport i 1989-2011

Det begyndte i 1972, få år efter pornoens frigivelse. Et nyt mandeblad så dagens lys. Bag ugebladet Rapport stod blandt andre Carl Erik Aller fra mediekoncernen Aller, og allerede i Rapports første leveår blev det en kæmpe kommerciel succes.

1970’erne var en nådig tid for magasiner, særligt når de var krydret med lækre damer, og i midten af 70’erne udkom Rapport i op mod 200.000 eksemplarer om ugen. I slutningen af 70'erne begyndte læserflugten imidlertid. I de senere år har Rapport haft et oplag på knap 5.000 eksemplarer om ugen - og i 2010 solgte Aller Rapport og en række andre herreblade fra til bladets chefredaktør gennem flere år, Jan Nielsen, og et par andre investorer.

Ifølge Jan Nielsen var planen at fortsætte Rapport på print og satse på indhold på nettet, men uenigheder i den nye ejerkreds fik Jan Nielsen til at trække sig helt i sommeren 2011.

I MediaCast fortæller Jan Nielsen historien om mandebladets storhed og fald – og hvordan han ser fremtiden for sexindhold til mænd og kvinder, og hvor de nye forretningsmodeller er for sex på print og på nettet.

Få også et kort overblik over ugens medienyheder, leveret af Chefredaktør for MediaWatch, Anders Heering.

Hør MediaCast i player'en her på siden eller hent MediaCast i iTunes.

   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også