FDIM: Nye databeskyttelsesregler truer digital vækst

Udkastet til nyt databeskyttelsesdirektiv fra Europa-Kommissionen møder stærk kritik fra FDIM.
MediaWatch

I går blev udkastet til et nyt databeskyttelsesdirektiv fremlagt. Ifølge FDIM er udkastet af stor betydning, da det skal være med til at skabe digitale muligheder i Europa og Danmark – men det lægger udkastet ikke op til, mener direktør for FDIM, Morten Helveg Petersen.

"Medierne og andre digitale virksomheder er bekymrede for om reglerne bliver for rigide. Både de krav der stilles om hvad der opfattes som personlige data og hvordan de skal opbevares virker omfattende, og de bødestørrelser, der opereres med kan slå en mellemstor dansk onlinevirksomhed ihjel," siger Morten Helveg Petersen i en pressemeddelelse.

Han forudser, at det i værste tilfælde vil betyde, at flere danske online-virksomheder flytter til udlandet.

"Hvis de nye databeskyttelsesregler i EU og Danmark skaber ulige konkurrencevilkår mellem det europæiske marked og resten af verden er der overvejende risiko for, at flere danske onlinevirksomheder flytter uden for EU,” siger Morten Helveg Petersen, der frygter, at det kan koste arbejdspladser.

FDIM oplyser, at foreningen nu er gået i dialog med politikere og myndigheder for at få ændret på udkastet til reglerne.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også