MediaWatch

Pittelkow bliver kunde hos Newspaq

Ralf Pittelkows og Karen Jespersens netavis, Den Korte Avis, bliver kunde hos Newspaq. Det fritager bureauet fra stemplet som “rødt nyhedsbureau”, mener direktøren.

Netavisen Den Korte Avis, som Ralf Pittelkow og Karen Jespersen står bag, har valgt Nyhedsbureauet Newspaq som sin daglige nyhedsleverandør. Fra årsskiftet fik Newspaq en ny stærk konkurrent i Berlingske Nyhedsbureau, som formentlig vil satse på at tiltrække flere eksterne kunder, men nu kan Newspaq selv begynde året med en ny aftale på hånden, fortæller adm. direktør Kristoffer Gravgaard.

“Vi er meget glade for at have fået Den Korte Avis med i kundeporteføljen, og vi glæder os til at levere kvalitetsnyheder til dem,” siger han og tilføjer:

“Med deres borgerlige udgangspunkt er vi nu fritaget fra ideen om, at vi skulle være et rødt nyhedsbureau, fordi vi er ejet af A-pressen. Vi er et tilstræbt objektivt nyhedsbureau.”

Alle tekst-nyheder undtagen underholdning
Den økonomiske del af aftalen, og hvor lang tid den løber, vil Kristoffer Gravgaard ikke ind på, men Den Korte Avis har tegnet abonnement på alle bureauets tekstnyheder inden for stofområderne indland, udland, sport og arbejdsliv med undtagelse af underholdning. Han ser desuden muligheder for, at Newspaq kan tiltrække flere nye netmedier.

“Det er fantastisk at hjælpe udviklingen på vej med endnu en papirfri dagsaktuel netavis, som det allerede er sket med Avisen.dk og med Newsbreak.dk.

Et "godt match"
Newspaqs nyheder er typisk skrevet i et direkte og friskt sprog, og det kan virke som et umage match til et nyhedsmedie, som Den Korte Avis, der dog ikke er gået i luften endnu.

“Nogle af de ting, de har talt med os om, er, at det er vigtigt, at deres nyheder er tilgængelige og beskrevet på en nærværende og perspektiveret måde, så den almindelige bruger kan forstå dem og relatere til dem. I Anker Brink Lunds (professor i medieledelse, red.) undersøgelse af vores indhold, er vi netop nogle af dem, som er gode til det. På den måde er vi et meget godt match,” siger Kristoffer Gravgaard.

Newpaq fik i 2010 et overskud på 12.000 kr. Siden 2008 har bureauet leveret et nyhedsfeed til et svingende antal kommercielle lokale/regionale radiostationer. I december fik Newspaq public service-pulje støtte på en million kr. til at producere nyheder til lokalradioer. Andre kunder tæller Avisen.dk, der også er A-presse-ejet, flere fagforbund samt TV3 og 3+.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs