Berlingske ændrer e-commerce strategi

Med en ny e-handelsportal vil Berlingske kapitalisere mere på mediehusets kundebase og webtrafik som led i en ny strategi.

E-commerce bliver et centralt led i Berlingske Medias nye forretningsstrategi. Grundtanken den nye e-commerce strategi, der er lagt, er, at Berlingske Media ikke længere kun skal sælge eksponering til deres kunder og partnere, men også transaktioner - altså direkte salg.

"Vi vil gå fra at være et eksponeringshus til et transaktionshus, hvor det produkt, vi tilbyder vores kunder, ikke bare er eksponering over for læserne, som det traditionelt har været, men også trafik og konvertering," siger Jens B. Arnesen, der er chef for e-commerce i Berlingske Media.

Lidtmere portal
Det betyder først og fremmest, at shoppen Lidtmere.dk går fra at være en shop ala Politiken Plus-modellen, hvor læserne kan købe varer, som Berlingske Media selv har indkøbt, til at være en e-handelsportal, hvor danske virksomheder, som der indgås partnerskab med, kan afsætte deres varer direkte til brugerne. Trækplastret for virksomhederne - og Berlingskes USP - skal ligger i mediehusets store kontaktflade via websites og avissalg.

"Vi skal være en transaktionsvirksomhed for vores partnere, hvor vi ikke bare tilbyder dem eksponering, men også et øget salg. Det har vi et attraktivt udgangspunkt for at gøre i kraft af vores store kundebase og høje webtrafik," siger Jens B. Arnesen.

"Vi lancerer en ny teknisk platform for Lidtmere.dk som det første. I kølvandet på den vil der følge andre initiativer i foråret, som understøtter den nye strategi, vi nu har lagt," siger Jens B. Arnesen.

Sweetdeal-inspiration
Det er ikke mindst successen med daily deal-sitet Sweetdeal, der har inspireret Berlingske Media til at tage yderligere skridt i retning af mere e-commerce. Mens Lidtmere.dk har haft en mere flad udvikling omsætningsmæssigt i 2011 har Sweetdeal haft pil opad - og formentlig været Berlingske Medias mest fremgangsrige forretning i de senere år.

"Især Sweetdeal har udviklet sig meget positivt omsætningsmæssigt i 2011, hvor konceptet har været den helt store omsætningsmotor" siger Jens B. Arnesen, der ikke vil ud med omsætningstal, men bekræfter, at omsætningen i hvert fald er steget mere end 25 pct. sidste år.

Af samme grund skal Sweetdeal udvides yderligere i 2012 med nye nichesites ala Sweetdeal Getaway og Sweetdeal Family, som Berlingske lancerede sidste år, lige som flere byer vil få en dedikeret version af deal-sitet.

"Sweetdeal rummer stort potentiale. Det er et rentabelt og velfungerende koncept og et interessant marketingværktøj for vores kunder i kraft af vores kundebase og den annoncering i vores landsdækkende dagblade, der er en del af koncptet," siger Jens B. Arnesen med henvisning til, at dagens dealtilbud på Sweetdeal f.eks. markedsføres dagligt i Berlingske eller B.T.

Du tiltrådte for få måneder siden som ny e-commerce chef efter flere år i tv-branchen som direktør i Canal Digital. Hvad kan du bruge fra din tv-baggrund i din nye rolle?

"Jeg kan bruge den samlede forståelse, jeg har, for værdikæden i forretningen - fra partnerskaber, kundeservice til transaktioner. Samtidig har tv-branchen også gennemgået en overgang fra den analoge til den digitale verden og kan trække på erfaringerne her fra. Digitaliseringen af tv har både betydet, at der er kommet flere aktører på markedet, og at fleksibilitet og convenience er kommet i fokus med det nye tv-udbud på VoD og IPTV f.eks.," siger Jens B. Arnesen.

Både moderselskabet Mecom og Berlingske Media er på vej med en ny strategi, som e-commerce kursen er en del af, i kølvandet på den sparerunde, Berlingske Media satte i værk for en uge siden.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også