Avis: Mecoms tre scenarier

Mecoms nye strategi kan få store konsekvenser for Berlingske Media og balancen på det danske marked. Børsen opstiller tre mulige scenarier for udviklingen.
MediaWatch

Berlingske Medias moderselskab Mecom er klar med en ny strategi for det tværnationale medieselskab på tirsdag. Berlingske Media melder efterfølgende ud om sin nye strategi i starten af februar, ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen.

Det bliver adm. direktør Tom Toumazis mulighed for at træde i karakter for alvor, siden han tiltrådte i august. Dog har han allerede sat solide aftryk på selskabet, senest med frasalget af Edda Media i Norge, der reducerer Mecoms interesseområder til Holland, Danmark og Polen.

Tre scenarier for ny strategi
Ifølge eksperter som Børsen har talt med, er der tre mulige scenarier for den nye Mecom-strategi.

Besparelser: Selvom Berlingske Media jævnligt roses af Mecom-ledelsen for at være stærk til at reducere omkostninger, og senest har gjort det med lukningen af Urban og nedlæggelse af 87 stillinger, hamler det ikke op med den faldende indtjening, som har reduceret overskudsgraden (ebitda) til mellem fire og seks pct. i de senere år. Det er langt fra Gruppens mål om 12,5 pct. Restrukturering af trykkerier eller de jyske medieaktiviteter kan derfor være en mulighed, skriver Børsen.

Digitalisering: Ingen meddelelse fra Mecom uden en omtale af daily deal-konceptet Sweetdeal, som er blandt Gruppens digitale håb. Den digitale vej kan være en Mecom vil betræde i endnu højere grad set i lyset af oplagsudviklingen og den faldende printannoncering. Gruppens digitale indtægter var i 2010 på 620 mio. kr., men det udgør stadig kun seks pct. af den samlede omsætning, hvilket ikke gør det muligt at droppe print lige med det samme, skriver Børsen.

Udsalg: Flere britiske medier har spekuleret i et frasalg af såvel aktiviteterne i Polen som i Danmark, så Mecom kan koncentrere sig om sin hollandske kerneforretning. Selvom en anslået købspris på Berlingske Media på mellem 6-900 mio. kr. må siges at være rimelig i betragtning af, hvad Mecom oprindeligt selv rystede op med, indgår avisbranchens strukturelle udfordringer i et opkøb, som ikke vil tiltale enhver investor. Mecom kan dog også tænke i at skille sig af med dele af den danske forretning, hvilket dog vil blive vanskeliggjort af Berlingskes stof- og ressourcedeling på tværs af organisationen, skriver Børsen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også