Ny strategi fra Berlingske og Mecom

Ny koncernstrategi skal bl.a. sikre fokus på de unge læsere, som forsvinder fra Berlingske med Urbans lukning. Også moderselskabet Mecom kommer snart med strategiudmelding.
MediaWatch

I kølvandet på Berlingskes spareplan, der inkluderer lukning af gratisavisen Urban samt at 87 stillinger nedlægges, er mediehuset på vej med en ny strategi.

“Vi arbejder med en ny og offensiv strategi for Berlingske Media, som vi præsenterer for medarbejderne i starten af februar. Den hænger sammen med, at Mecom også kommer med en strategiudmelding i slutningen af januar,” siger Lisbeth Knudsen, koncernchef i Berlingske Media.

Af den nye strategi vil det blandt andet fremgå, hvordan mediehuset vil prøve at få fat på de omkring 250.000 unge Urban-læsere, som blandt andet skal lokkes til med en digital Urban-satsning.

“Vi har en helt klar strategi for, hvordan vi vil gøre noget for de yngre målgrupper,” siger Lisbeth Knudsen med henvisning til de kritiske røster, der har lydt om at Berlingske får svært ved at tiltrække de unge med sine andre, nuværende, medier.

Knudsen: Mecom uden indflydelse på spareplan
Det er nærliggende at tro, at Mecoms nye strategi og krav til øget indtjening hos Berlingske Media, som topledelsen flere gange har givet udtryk for, har haft indflydelse på beslutningen om at lukke Urban. Men det afviser Lisbeth Knudsen.

“Beslutninger af denne karakter tages af den danske ledelse. Det er ikke en Mecom-beslutning. Vi har haft overvejelserne om, hvorvidt vi skulle fortsætte på papir eller gå digitalt på Urban i et stykke tid.”

Hvor mange millioner Berlingske Media samlet set forventer at spare på lukningen og fyringerne vil Lisbeth Knudsen ikke ind på endnu.

“Det kan vi ikke gøre op, før vi endeligt ved, hvem der kan forlade virksomheden og hvor lange opsigelsesvarsler, de har.”

Besparelser vil ikke forringe kvaliteten
Kerneproduktet avisen Berlingske er den titel, der skal bære byrden af de nedlagte redaktionelle stillinger, hvis man ser bort fra lukningen af Urban. Berlingske står alene til at miste 11 redaktionelle medarbejdere i spareøvelsen.

Risikerer I ikke at skade jeres kerneprodukt ved sådan en nedskæring?

“Nej, de besparelser vi foretager vil være af en karakter, som ikke skader kvaliteten af vores kerneprodukter. Det er selvfølgelig meget gennemtænkt, så det har vi gjort os overvejelser om.”

Hvordan forringelser af produktet kan undgåes vil først falde på plads i løbet af de næste 14 dage, hvor ledelsen skal forhandle med medarbejderne.

Urban: Fra stort tocifret millionundskud til tæt på breakeven
Hvad har det kostet jer at satse på Urban - og var det investeringen værd?

“Den vurdering kan man altid tage i bakspejlet, men det tjener ikke noget formål. Vi har opretholdt gratisavisen i en annoncemæssig svær periode, fordi vi blandt andet har set den i sammenhæg med de annoncepakker, vi har kunnet tilbyde annoncørerne. Der har den været nyttig, men med den lavkonjunktur, vi nu er i, og med ændringen af annoncadfærden, tror jeg ikke på den model længere,” siger Lisbeth Knudsen.

Ved Urbans ti-årsfødselsdag i september 2011 sagde I, at den var tæt på at være rentabel, så hvorfor sker lukningen netop nu - er det fjerde kvartal, der gik helt galt?

“Urban har bevæget sig fra at have et meget stort tocifret millionunderskud til at være tæt på at gå i nul. Men ser vi på fremtiden for gratisaviser nationalt, ser det ikke lyst ud. Sådan er det også når man alle andre steder hen end Sydamerika og Asien. Den kategori af læsere, som læser gratisaviser flytter samtidig til smartphones og tablets, så vores mere langsigtede vurdering har været, at vi skal få fat i yngre målgrupper og pendlere på anden måde.”

Kunne I ikke med fordel have lukket Urban på et tidligere tidspunkt og undgået nogle af de besparelser, I nu må gennemføre?

“Jeg driver ikke virksomhed i bakspejlet men med henblik på fremtiden.”

Digital Urban bliver "vanskelig udfordring"
Gratisavismarkedet er hårdt, men det er kampen om digitale brugere og annoncekroner også - bliver det ikke en svær øvelse at få held med digital Urban-satsning?

“Jo, det er en vanskelig udfordring, men det er en vi ikke kommer udenom. Annoncører og brugere flytter over på digitale platforme, så det er indlysende rigtigt, at vi tager det nye initiativ.”

Er det også rigtigt at bevare Urban-brandet, eller burde I lukke det ned og starte på en frisk?

“Urban-brandet er stærkt, så det skal bruges i ny sammenhæng med nye initiativer, som vi er på vej med,” siger Lisbeth Knudsen.

Strategien om at holde liv i Urban-navnet er ikke det første eksempel på, at Berlingske-ledelsen ikke skiller sig af med brand-navne, når de lukker eller indgår i nye sammenhænge, som for eksempel omlægningen af Berlingske Nyhedsmagasin fra månedsmagasin til ugentligt avis-magasin eller lukningen af Erhvervsbladet.

Spil om fratrædelser i hele koncernen
Lisbeth Knudsen vil ikke kommentere på udsigterne til, om fyringer kan undgåes ved hjælp af frivillige fratrædelser.

De i alt 22 medarbejdere på Berlingske og Urban kan formentlig få mulighed for at rykke hen på andre titler i koncernen, hvis medarbejdere andre steder i huset ønsker frivillig fratrædelse.

“Vi tilbyder fratrædelsesordninger i hele koncernen, så hvor der er ledige stillinger, kan de komme i spil i forhold til dem, der er opsigelsestruede.”

Dystre 2012-udsigter er baggrunden for spareøvelsen, som Lisbeth Knudsen også tidligere har meldt ud.

“Vi regner med, at lavkonjunkturen fortsætter i hele 2012. Derfor har vi besluttet at foretage nedjustering af omkostningerne på et tidligt tidspunkt, frem for senere hvor behovet risikerer at blive større. Man skal også huske, at den nedjustering, vi laver er på 3,5 pct. af vores samlede stab på 2.500, så uanset at det er en beklagelig situation for hver eneste af de 87 medarbejdere, det berører, er det trods alt en mindre del af vores samlede stab.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også