Lund: For nemt at skyde på Google

Google-told: Tanken om at lægge en afgift på Googles trafik i Danmark er absurd, mener konsulent og formand for DONA Jon Lund.

Når medierne taler for, at der lægges afgift på søgemaskiner som Googles trafik fra danske brugere - som Altinget.dk og DJ er fortalere for - er det udtryk for en forfejlet og dybt altmodisch tankegang. Det mener selvstændig konsulent og formand for Danish Online News Association (DONA), der på sin Facebook-stream har fået sat en lang diskussion i gang for og allermest mest imod tanken om en Google-told, som Altinget.dk har fremsat i et høringssvar til kulturministeriet først på ugen. Medierne må i stedet vågne op, favne de nye platforme for alvor og komme ind i kampen.

"Der er to sider af diskussionen. Den ene handler om, hvor meget Google betaler i skat i Danmark, og så vidt jeg har forstået, er det stort set ingenting. Det skal de selvfølgelig. Men den anden side af diskussionen, der handler om at lægge en afgift på Googles trafik, er en er fuldstændig absurd tanke," siger Jon Lund.

"Det her med, at Google lukrere på de danske medier er altså forkert. Google tjener ikke primært deres penge på medierne. Det er snarere omvendt. Uden Google ville netaviserne ikke have i nærheden af den trafik, de har. Mellem 10 og 50 pct. af netavisernes trafik kommer fra Google, så netaviserne får mange annonceindtægter på nettet i kraft af Google," siger Jon Lund, der mener, at det er en forstemmende klagesang, der lyder fra den danske mediefront.

"Det, der kan frustrere, er den grundlæggende manglende respekt for, hvor fantastisk et redskab, nettet og Google er. Når medierne siger ih og åh, hvor er det strengt, at folk bruger søgemaskiner i stedet for at bruge os direkte, er det udtryk for en medie-centreret tankegang. Dermed ikke sagt, at Google er et helt igennem godt firma, men de har bygget en praktisk og god søgemaskine, der har forsynet nettet med en brugbar og gratis infrastruktur," siger Jon Lund, der opfordrer medierne til at tage idehatten og udviklingsbrillerne på, men anerkender samtidig, at der ikke findes nogen nemme løsninger på problemstillingen.

"Medierne må vågne op og gå i kamp. Der er gode og dårlige sider ved den digitale udvikling og en af de dårlige er, at det er svært for medierne at tjene penge på ordentlig journalistik på nettet. Det er et reelt problem, men løsningen er ikke at skyde på Google, for de får nettet til at hænge sammen. Løsningen ligger i at finde nogle andre måder at tjene penge på, eller at det offentlige går ind og støtter kvalitets-journalistikken på nettet," siger Jon Lund, der ikke tror, der er nogen vej uden om en offentlig mediestøtte til journalistikken.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også