Google-told deler medievandene

DJ siger "ja tak", Socialdemokraterne, at det afhænger af modellen, mens andre igen helt afviser tanken om en Google-afgift, der kan understøtte de danske indholdsproducenter.

Problemet er der, men om det kan og bør løses ved statslig regulering og hvordan, er en helt anden snak. 

I begyndelsen af ugen opfordrede Altinget.dk politikerne til at se på, om der på sigt kan indføres en afgift på søgemaskiner som Google for at sikre, at nogle af de penge, de internationale annoncemagneter tjener på det danske marked også geninvesteres i dansk indholdsproduktion på nettet.

Men selvom tanken ikke er fremmed for Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen, tror han dog ikke på en reel regulering. 

"Socialdemokraterne har ikke planer om at indføre en google-skat, men jeg synes det, efter fransk forbillede, kunne være spændende om der eventuelt kunne laves en ordning, hvor de store søge-sites frivilligt bidrager til at der produceres originalt indhold, som disse sites jo netop laver deres store overskud på uden i dag at bidrage til betaling for produktionen," siger Mogens Jensen.

DJ og DDF delt
I Dansk Journalistforbund (DJ) er der fuld opbakning til ideen om en Google-told i en eller anden udformning.

"Det er en rigtig tanke at finde en løsning, så de internationale sites kan bidrage til indholdsproduktionen i Danmark. Det er vanskeligt at finde en model, og vi har ikke fundet den, men det er oplagt at prøve. Så vidt jeg ved, betaler Google stort set ikke skat i Danmark, men trækker mere end en mia. kroner i annonceomsætning ud af landet årligt uden at bidrage til den danske indholdsproduktion. Det er et meget stort problem, og jeg mener, beslutningstagerne skal prøve at finde nogle modeller for, hvordan vi kan løse den problemstilling," siger formand for DJ, Mogens Blicher Bjerregaard.

I Danske Dagblades Forening (DDF) har direktør Ebbe Dal ikke svært ved at se problemet, men han tvivler på, at en Google-afgift kan sammenstykkes uden at skabe andre interessekonflikter.

”Det er indlysende, at Rasmus Nielsens tanke er fristende. Google høster sammen med andre søgemaskiner i den grad danske annoncekroner uden at levere redaktionelt indhold for dem, og det er et kæmpe problem. Men det er svært at finde løsningen. Google er registreret i Irland her i EU's indre marked, så en toldmur kan vi ikke stille op. Skat på annoncer vil også ramme dem, som vi vil beskytte. Og en skat på søgeord, som franskmændene bakser med, er problematisk ud fra et informationsfrihedsspørgsmål. Men problemet er stort,” siger Ebbe Dal,.

Internetmediernes forening FDIM har til gengæld svært ved at se det konstruktive i ideen - for det vil ikke kunne lade sig gøre, mener direktør Morten Helveg Petersen.

"Der er for mange praktiske og administrative problemer forbundet med det til, at det kan lade sig gøre, men det er klart, det er med til at vise, hvor stor en udfordring, som danske medier står over for," siger Morten Helveg Petersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også