Sladder, indretning og velgørenhed lokker kvinder til QR-koder

Kvinderne stod for blot tre pct. af alle QR-scans i 2010, men det steg til 30 pct. i 2011. Virksomhederne er blevet bedre til at ramme kvinderne, siger ekspert.
MediaWatch

Kvinderne har været et par skridt bagud, når det kom til at udforske QR-kodens muligheder. Det skriver Markedsføring.dk. Således stod kvinderne bag bare tre pct. af alle scanninger i 2010, viser tal fra Scanlife.

Men det ændrede sig kraftigt i det år, der netop har passeret. Her blev kvindernes andel øget, og de står nu for 30 pct. af alle scanninger.

Den absolutte topscorer i 2011 var en kode i ugebladet Se og hør. 60.000 scannede koden, der gav adgang til en video, hvor en lidt bedugget kronprins Frederik festede igennem på natklubben Simons i København. Af dem, der scannede koden, var 60 pct. kvinder.

Andenpladsen gik til en række virksomheders kampagner med tips og tricks til boligindretning med 18.000 scanninger, hvor kvinderne stod for 55 procent. På tredjepladsen kom velgørenhed med 11.000 scanninger, som kvinder stod for 71 pct. af.

”Velgørenhedskampagnernes succes et godt eksempel på, at det, der er vigtigt for, at kvinder har lyst til at deltage, er, at det er tydeligt, hvad vi får ud af at scanne koden. Vi er, modsat mænd, ikke så imponerede af gadgets, som de godt kunne finde på at scanne, bare fordi det er nyt. Når man som annoncør er lykkes med at få kvinder til at deltage, så er det fordi, det er klart og tydeligt, hvad gevinsten ved at scanne koden er, og at indholdet lever op til forventningerne. Når det lykkes, så er vi meget trofaste forbrugere,” siger livsstilsekspert Anne Glad til Markedsføring.

- CT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også