FDIM: Banner er fortsat vigtigste indtjeningskilde

Trods finanskrise kunne online-medier præstere en pæn omsætningsfremgang i årets første tre kvartaler, viser FDIM's seneste opgørelse.
Per Fanefjord Laursen

Onlinemedierne nåede en vækst på 4,5 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme kvartal året før, viser brancheforeningens FDIMs seneste markedsstatistik. 

Samlet set er der omsat for knapt 479 millioner på online annoncering, eksklusiv søgeordsannoncering, i tredje kvartal og for 1,5 milliard i årets tre første kvartaler, hvilket er en fremgang på 8,9 procent i forhold til de tre første kvartaler sidste år.

'Bannerannoncer' omsatte for knapt 278 millioner i kvartalet og er dermed fortsat en væsentlig annonceplatform på internettet. I kategorien 'Markedspladser', der i tredje kvartal rundede 197 millioner kroner, er der en vækst på 2 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

”På trods af finanskrise kan vi glæde os over fremgang i et ellers hårdt og konkurrencepræget marked som annonceomsætning i Danmark. Men også onlinemedierne kan mærke, at det ikke går så stærkt som tidligere,” siger FDIMs direktør Morten Helveg Petersen i en pressemeddelelse.

FDIM er ikke parat til at spå om den samlede omsætning for 2011, da fjerde kvartal historisk set byder på store udsving afhængig af julen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også