FDIM: Banner er fortsat vigtigste indtjeningskilde
Onlinemedierne nåede en vækst på 4,5 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme kvartal året før, viser brancheforeningens FDIMs seneste markedsstatistik.
Samlet set er der omsat for knapt 479 millioner på online annoncering, eksklusiv søgeordsannoncering, i tredje kvartal og for 1,5 milliard i årets tre første kvartaler, hvilket er en fremgang på 8,9 procent i forhold til de tre første kvartaler sidste år.
'Bannerannoncer' omsatte for knapt 278 millioner i kvartalet og er dermed fortsat en væsentlig annonceplatform på internettet. I kategorien 'Markedspladser', der i tredje kvartal rundede 197 millioner kroner, er der en vækst på 2 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
”På trods af finanskrise kan vi glæde os over fremgang i et ellers hårdt og konkurrencepræget marked som annonceomsætning i Danmark. Men også onlinemedierne kan mærke, at det ikke går så stærkt som tidligere,” siger FDIMs direktør Morten Helveg Petersen i en pressemeddelelse.
FDIM er ikke parat til at spå om den samlede omsætning for 2011, da fjerde kvartal historisk set byder på store udsving afhængig af julen.