Global: Bonnier skærper “kino-kamp”

Bonnier rykker på biografmarkedet i Norge, svenske annoncesælgere uddannes for millioner og norsk avis laver “en Berlingske”...
MediaWatch

 

Bonnier tager bid af biografannoncemarked i Norge
I Danmark sidder Egmont altovervejende på biografmarkedet, men i Norge styrker svenske Bonnier nu sin position, fordi dets biografselskab SF Kino har købt 50 procent af aktierne i reklameselskapet Capa. Dermed udfordrer Bonnier og SF Kino det kommunale biografselskab Oslo Kinomatografer, men konkurrencen øges også på biografannoncemarkedet, for sidste efterår købte Oslo Kino Capa-konkurrenten Media Direct Norge for 20 millioner kroner, hvilket nu får modvægt af den nye alliance, skriver Kampanje.com.

NoW’s privatdetektiv vinder sag
Glenn Mulcaire, bare navnet lyder suspekt, der har fungeret som privatdetektiv for den nu lukkede tabloidavis News of the World, har vundet en appelsag mod udgiveren, der i sidste ende er News Corp. News Group Newspapers havde nemlig ikke ret til at stoppe betalingerne af privatdetektivens juridiske regninger i sagerne om telefon-hacking, som han formodes at have en rolle i. Det har en domstol i UK afgjort, skriver Guardian.co.uk. Udbetalingerne fra News Corp.-selskabet blev blandt andet stoppet for at lægge afstand til privatdetektiven, som i årevis har arbejdet for avisen.

Svenske mediesælgere skal uddannes for millioner
Brancheorganisationen Sveriges Tidskrifter har fået 12,3 millioner svenske kroner af ‘Strukturfondspartnerskap Stockholms län’. Pengene skal bruges på at øge kompetencerne hos branchens annoncesælgere, skriver Dagensmedia.se.

Norsk avis laver “en Berlingske”
Da Danske Bank fik ny topchef figurerede rubrikken lige under et foto af den afdøde Kim Jong II på B.dk. En lignende uheldig sammenstilling, omend mere morbid, er sket for norske Dagbladet. Forsiden-rubrikken med citatet “Jeg har dræbt min mor” optrådte nemlig lige ved siden af servicestof om arv med rubrikken “Sådan sikrer du din arv”. Læserne kan godt forstå, at de to historier ikke hænger sammen, mener Dagbladets chefredaktør. Historien har ligesom B.dk-sagen kørt rundt på sociale medier i Norge, skriver Kampanje.com.

Norske radiostationer holder brandudsalg
Annoncepriserne på bl.a. P4, Norges største kommercielle radio får et stort rabatskilt på sig i januar, august og december, hvor priserne er sænket med 15 pct. Til næste år bliver de generelt 3,75 pct. lavere, end de har været i år, oplyser P4 til Kampanje.com. Det samme gør konkurrenten SBS Radio.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også