TV3 opruster på web-tv

I jagten på flere annonce-indtægter vil TV3 lægge mere gratis tv ud på nettet som led i en generel digital oprustning.
Cecilie Thorup

”Der sker rigtig meget på web-tv fronten lige nu. Youtube, Sputnik, Viaplay – vi vil ud og prøve nogle nye markeder af,” siger adm. direktør for TV3, Kim Poder.

Den strategi har fået mediekoncernen til at gøre mere tv-indhold gratis tilgængeligt på nettet.

”Det er der flere grunde til. Til dels nye og flere annoncørindtægter, og så forventer vi også, at det vil gavne tv-sening på vores kanaler, at man kan se de afsnit af en serie online, som man ikke fik set i tv," siger han.

Bygger på MTG-erfaring
Forretningsmodellen er allerede kendt fra andre skandinaviske lande der hører under MTG-koncernen, og her er erfaringerne ifølge tv-direktøren ganske gode.

Opgraderingen af web-tv på Tv3.dk er en en del af en generel digital offensiv, som TV3 indleder i det nye år. On demand-tjenesten Viaplay, som TV3 har udvidet med ni nye kanaler i efteråret, og som er abonnementsbaseret, spiller her en hovedrolle - og koncernen håber bl.a. at kunne trække flere brugere til Viaplay med det nye Tv3.dk.

Kan løfte markedet
Anders Larsen, der er Head of Interactive i mediebureauet IUM synes umiddelbart at initiativet lyder spændende, og spår, at andre mediehuse er nødsaget til at fremrykke deres web-tv-planer.

”TV3’s initiativ om at gøre mere indhold tilgængeligt gratis online, er et spændende tiltag. Netop det at gøre mere kvalitetspræget indhold tilgængeligt kan være med til få f.eks. TV 2 til at fremrykke deres web-tv planer, og generelt give det skub, som web-tv-markedet har brug for,” siger han.

Store lande-forskelle
Anders Larsen afviser dog, at man automatisk kan regne med en succesfuld forretningsmodel, baseret på nabolandenes erfaringer.

”Vi ved ikke endnu, hvad det kommer til at give. Danskere, svenskere og nordmænd er forskelligt opdraget, når det kommer til, hvad man vil betale for på nettet,” siger Anders Larsen.

Han henviser desuden til, at nabolandene har en tradition for at udgive web-tv af højere kvalitet, end hvad vi hidtil har set herhjemme.

”Jeg tror bestemt, at der er volumen på markedet, men det skal findes på de små sites. Hvis du skal have volumen, skal du købe dig ind på de forskellige netværk som Specific Media og Smart Clip,” siger han.

Et andet mediehus, der har satset massivt på web-tv er Ekstra Bladet, som dog ikke tror på breakeven for web-tv-mediet før 2013.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også