“Nichesites kan være blindtarme”

Trenden er vendt fra små til dybe nichesites. Det er Berlingskes sammenlægning af erhvervssites udtryk for, mener Christian Peytz og Jon Lund.
MediaWatch

Nettet har uanet plads, men det er ikke ensbetydende med, at en niches niche skal have sit eget site. Derfor giver det god mening, at Berlingske samler sine erhvervssites under Berlingske Business-hatten, lyder det - mere eller mindre - fra Jon Lund, selvstændig konsulent med speciale i nye medier, samt Christian Peytz, direktør og partner i Peytz og Co. 

“Nettet er jo ikke et omnibusmedie, derfor virker det oplagt at lave nichesites til små målgrupper. Men nicher kan være svære at få til at virke, hvis ikke de giver brugeren en stærk følelse af, at det er “mit site”. Lige nu ser trenden ud til at være, at man samler relaterede nicher, efter at man i en periode har spredt dem ud,” siger Jon Lund og tilføjer:

“Det handler om dynamikken i, hvordan man finder artikler. Googler man sig frem til dem, eller går man til forsiden på en netavis som B.dk, eller finder man dem på et site som dinepenge.dk? Det skruer man på i øjeblikket, for forsiderne kan være gode trafikmotorer, mens små nichesites kan virke som blindtarme, hvor folk ikke klikker sig nok ind. Derfor lyder det fornuftigt, at Berlingske justerer strategien.”

Jon Lund vil ikke gætte på, om den nye strategi også kan dreje sig om en spareøvelse, men det kan give lidt luft, at ‘niche-nicherne’ ikke står alene.

“Man har jo større frihedsgrad, hvis man har et nichesite inde i maven på et andet. Så bliver det lettere og mere fleksibelt at producere indhold, når det ikke nødvendigvis skal opdateres flere gange dagligt, men om det er tankegangen, kan jeg ikke vide.”

Christian Peytz forstår også godt, at Berlingske samler erhvervskræfterne på et site.

“Fortiden var en bred omnibustankegang, hvor man har lidt af det hele, den tankegang er død. Fremtidens digitale medietankegang er dybe nicher, som har meget stof om det samme område. Det ligger i naturlig forlængelse af det, at Berlingske lægger tre-fire mere tynde sites sammen til en enhed, der dækker i dybden,” siger Christian Peytz.

Selvom risikoen er, at brugerne af Erhvervsbladet måske kan føle sig glemt eller nedprioriteret i det nye set-up, kræver det for mange ressourcer at kommunikere tankegangen bag de mange ‘mini-nicher’, mener han.

“Det er svært at opretholde en klar profil for hvert site, for hvad er Erhvervsbladets site i forhold til Business.dk? En lille virksomhed driver jo også business. For at opretholde den skelnen hos brugerne, kræver det mange omkostninger til marketing og kommunikation, som ikke står mål med værdien af det. Det gav mere mening, da der var krydspromoveringsfordele mellem print og net, men nu udkommer Erhvervsbladet ikke længere på tryk, så det er en klog beslutning Berlingske har taget,” siger Christian Peytz og tilføjer:

“De nicher, der fungerer på nettet er klart veldefinerede og snævre nicher med hver deres stofområde.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også