Have lancerer nyhedssite om kultur

Have Kommunikation vil dække kulturstoffet journalistisk på nyt site - lektor Mark Ørsten fra Roskilde Universitet kalder det for ren reklame.
MediaWatch

På Havebackstage.dk vil du fremover kunne læse journalistiske nyheder, interview og debatartikler om kulturlivet – men det er dansk kulturlivs største PR- og kommunikationsbureau, Have Kommunikation, der står bag.

“Kulturbegivenheder får generelt sværere og sværere ved at trænge igennem i medierne. Derfor skal vi som PR-bureau også være bedre til at formidle disse begivenheder. Det kan vi gøre ved at lave en portal, som laver troværdig og substantiel kulturjournalistik,” siger direktør for Have Kommunikation Michael Feder til DR Kultur.

Han erkender dog, at sitet kan få et troværdighedsproblem.

Leder af journalistuddannelsen på Roskilde Universitet, Mark Ørsten, udtaler, at sitet ikke på nogen måde må forveksles med journalistik.

“Journalistisk skal jo som udgangspunkt være uafhængig af økonomiske interesser, og når direktøren ligefrem siger, at portalen er skabt for at tilgodese bureauets kunder, så er det for mig svært at se, at den har noget med journalistik at gøre,” siger Mark Ørsten til DR.

Han tror dog, at man vil komme til at se mere til PR-arbejde forklædt som journalistik i fremtiden. I takt med at journalisterne får mere og mere travlt, vil de være mere tilbøjelige til at benytte færdigskrevede historier.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også