"Vi kommer ikke til at producere til skraldespanden"

Berlingske Nyhedsbureaus chef Jakob Weiss har ansat hovedparten af bureauets journalister, som skal levere "målrettede nyheder".
MediaWatch

Berlingske Nyhedsbureau kan ikke slå Ritzau på kvantitet, men vil til gengæld levere nøjagtig de nyheder, kunderne efterspørger, så der ikke bliver "produceret til skraldespanden".

Sådan lyder det fra Jakob Weiss, chef for det nye bureau, som Berlingske Media står bag. Han fik i sidste uge hovedparten af de journalistiske drivkræfter på plads.

“Nu har vi fået ansat journalister, men det udestår stadig at få sat navn på dem, der skal arbejde med base i Århus,” siger Jakob Weiss.

I København er ansat otte eksterne journalister, mens seks journalister er blevet overflyttet internt i Berlingske Media. Derudover får bureauet to praktikanter.

Den interne kommunikation om, hvilke medarbejdere der skulle flytte over i nyhedsbureauet er ikke gået helt smertefrit, og ikke alle har været lige begejstret for tanken om at blive bureaujournalister, ifølge Mediawatch' oplysninger, men til det siger Jakob Weiss:

“Det er gået rigtig fint. Jeg har snakket med alle medarbejdere, og vi er klar til at give den en skalle. De bliver jo ikke alene journalister men også entreprenører og pionærer,” siger Jakob Weiss.

Journalister går i træningslejr i december
Målet er at begynde arbejdet midt i december.

“Vi starter med cirka halvdelen af medarbejderne, for nogle har projekter de skal være færdig med. Så går vi i gang med at øve os, teste systemet, rutiner og vagtflow, for en ting er papir og excelark noget andet er praksis, og vi skal være i gang 1. januar,” siger Jakob Weiss.

Har produktionskravene til medarbejderne gjort, at I kun har ansat unge nyhedshunde?

“Man skal kunne det der skal til for at være på et nyhedsbureau, og vi har høje ambitioner, men aldersmæssigt er medarbejderne fra 25 til 59 år, og vi har folk som er meget stærke på udland, indland og dansk politik og nogle som har indgående kendskab til nyhedsbureauer.”

Kommer en stor del af de eksterne ikke fra Ritzau, og hvordan hænger det sammen med, at I skal være noget andet end Ritzau?

“Det har været vigtigt for mig, at vi ikke skal være en kopi af Ritzau, men vi skal være bevidste om, at vi kaster os ud i et projekt, hvor det er vigtigt at nogen fra dag et ved, hvad det indebærer at lave bureaujournalistik.”

Ikke kvantitet, men kvalitet
Hvordan vil I adskille jer fra Ritzau, og er det muligt med det produktionspres, I lægger op til?

“Jeg har ingen illusion om, at vi kan lave mere kvantiativt end Ritzau, men det vi laver skal være mere målrettet. På daglig basis skal vi have kontakt til de titler, der bruger vores historier, og vi skal være lydhøre over for, hvad de ser som dagens vigtigste historier og komme længere rundt om dem. Vi kommer ikke til at producere til skraldespanden, det ville være helt tåbeligt. Det vi laver skal være efterspurgt af kunderne, og det er ikke sikkert, at en standard passer ind hos alle, derfor skal vi målrettet levere det der efterspørges,” siger Jakob Weiss, som tilføjer at basisforpligtelsen for nyhedsbureauet derudover er at overvåge nyhedsbilledet og rykke hurtigt ud, hvis en historie breaker.

Er det ikke ressourcekrævende at skulle skræddersy bureaustoffet på den måde og være så meget i kontakt med kunderne?

“Det ved jeg nu ikke, for kvantitativt skal vi som sagt ikke måle os med Ritzau, men vi kommer til at prioritere hårdere på de bærende historier.”

Kan det lade sig gøre at lave en døgnbemanding på bureauet, når I kun er 20 medarbejdere?

“Jeg har lagt en døgnplan, som hænger fint sammen. For vi skal jo også lave overvågning, ellers er man ikke et nyhedsbureau, men det er jeg meget fortrøstningsfuld omkring.”

Hvor meget vil I gøre brug af det indhold, som de øvrige Berlingske-medier producerer?

“Husaftalerne fastsætter rammerne for deling af stof internt i koncernen, og det er nyhedsbureauet en del af, men de titler vi skal levere til har jo i forvejen adgang til glastrappen (Berlingske Medias interne system for deling af indhold, red.).”

Men skal I ikke også have eksterne kunder?

“Nu er vi i fase et og skal først i gang, og så håber vi, at vi kan lave et bureau, der er interessant for andre kunder på sigt, men det er ikke vores overvejelse lige nu,” slutter Jakob Weiss.

Baggrunden for Berlingske Nyhedsbureau er et resultat af et usædvanligt brud på dagbladenes samt DR's og TV 2's borgfred om Ritzaus Bureau, der trods et par trusler fra særligt tv-stationerne i de senere år, har været bibeholdt som det helt dominerende nationale nyhedsbureau i Danmark.

Det blev der lavet om på 1. september, hvor Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen endeligt brød med Ritzau og trak Jydske Vestkysten samt Bornholms Tidende med sig. Det skyldtes især utilfredshed med den købsforpligtelse som Ritzaus medejere er underlagt som følge af den interessentstruktur, bureauet er bygget op om. Den har ifølge kritikerne samtidig gjort det svært at drive bureauet mere offensivt og målrettet i forhold til kundernes ønsker.

Ritzaus bestyrelse vil på en generalforsamling i foråret næste år opfordre til, at strukturen ændres til et aktieselskab, hvilket skal gøre Ritzau mere konkurrencedygtigt og give mulighed for at drive eksempelvis billedbureau og gå i partnerskab med andre nyhedsbureauer. Ritzau har samtidig nedlagt cirka 20 stillinger og skal i alt spare cirka 15 mio. kr.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også