Ørskov: Apps-marked er småt

Mediemarkedets nytteværdi af apps er beskedent, og hverken Apple eller DR og TV 2 gavner forretningen, men mulighederne skal afprøves, siger aviskoncerner.
Per Fanefjord Laursen

OMD og Mindshare lancerede forleden en grundlæggende kritik af mediernes engagement i apps.
 
Bureauerne forventer, at den overstrømmede forelskelse i apps snart køler af, fordi apps for en stor del er medie hype, der ikke for alvor bidrager til mediernes digitale indtægter.
 
Meget af det økonomiske underlag for at presse apps ud til mediebrugerne er undermineret af, at DR og TV 2 sender stimer af gratis apps ud. Hvis medierne håbede på en redningskrans, har den ringe flydeevne; medierne har nok haft urealistiske forventninger til, hvad brugerne er villige til at betale for, lyder konklusionen.

Lille marked
Direktør Stig Ørskov, JP/Politikens hus, er ikke specielt uenig med bureauerne. JP/Politiken har aldrig opfattet apps som mediernes redningskrans, eller haft ambitioner om at udsende hundrede apps om år. 

Men potentialet skal udforskes, siger han.

“De første erfaringer viser, at mange brugere er glade for at få indholdet serveret i apps – og de er oven i købet villige til at betale for indholdet. Men markedet er ikke voldsomt stort, og det er ikke ukompliceret at samarbejde med Apple. Og som OMD’s Peter Loell påpeger, bliver dette ikke lettere af, at de to statsmedier DR og TV 2 underminerer de frie mediers muligheder ved at udsende strømme af gratis apps.”

JP/Politiken vil fortsat eksperimentere med apps – både inden for og uden for Apples App-store.

”Vi kan allerede nu se, at vi får en masse nyttig viden om brugernes adfærd. Ikke mindst i relation til vores ambitioner om at skabe digitale betalingsprodukter.”

Forretningen vil vise sig
Hos Berlingske Media er man optaget af at servicere kunderne, hvor de er.

"Apps er en væsentlig del af en rivende mobil medieudvikling, der sker lige nu, og som vi naturligvis skal være med på. Udviklingen giver masse af muligheder for forsøg med nye og attraktive produkter, og vi føler os overbeviste om, at der ud af disse vil fremkomme nye og spændende forretningsmodeller. Så vi vedbliver med at være realistisk optimistiske omkring mulighederne," siger Digital chef Mads-Jakob Vad Kristensen, Berlingske.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også