Global: Schisted vil erobre globalt rubrikmarked

Schibsted kan blive verdens største rubrikselskab, nyt ugeblad dedikeret til reality-tv og kendte dropper Twitter...
MediaWatch

Schibsted vil overtage globalt rubrikmarked
Norske Schibsted lægger ikke skjul på sine ambitioner på rubrikmarkedet, som ifølge 3. kvartals-meddelelsen strækker sig til lande som Brasilien og Malaysia. Koncernchef Rolv Erik Ryssdals (foto) mål er da også, at Schibsted skal være “verdens største rubrikkselskap”, ifølge Kampanje.com. Selvom det inkluderer at slå selskaber som Ebay og Craigslist, kan det lykkes, mener Atle Vereide, der er ananlysechef i SEB Enskilda: “De er jo faktisk ledende i Europa i dag og har gått inn i ganske mange markeder som ikke er europeiske. Men selv om det er en ambisiøs målsetning vil jeg ikke si det er en umulighet,” siger han til Kampanje.com

Mediabureauer bekymrede over dagblades spareplaner
Mediabureauer i Sverige følger med bekymring, at flere dagblade har iværksat store sparerunder. De er nervøse for, at det går ud over den redaktionelle kvalitet og dermed værdien af dagbladene som annoncemedie for mediabureauernes kunder. Standardsvaret fra bl.a. Sydsvenskan er, at effektiviseringerne ikke vil berøre kvaliteten, skriver Dagensmedia.se. Derudover er der vel ikke noget til hinder for, at mediabureauerne giver dagbladene en hjælpende hånd ved at placere en hel masse annoncer hos dem...

NYT styrker digital dækning
New York Times’ digitale dækning på ‘The Bits Blog’ øges med tre nye ansatte og endnu flere nyheder fra avisens reportere i San Francisco, New York og Seattle. Designet har også fået en overhaling, så nyhederne bliver nemmere at scanne, skrives det på bloggen. Det skal både gøre bloggen uundværlig for teknologi-industrien og for andre på grund af almene artikler om datasikkerhed med mere. Derudover skal journalisterne selv på banen med deres udvalg af nyheder, som ikke må overses.

Nyt magasin kun om reality-tv
Reality-stjerner får nu endnu mere af den omtale, som de ikke lader til at kunne få nok af. Det sker når American Media Inc., der står bag flere aviser, sender et nyt ugeblad dedikeret til reality-tv på gaden til januar. Det hedder logisk nok Reality Weekly, skriver Nytimes.com. For selvom oplagene for sladdermagasiner åbenbart også daler i USA, er seerinteressen for reality som ‘Jersey Shore’ og lignende relativt skandaløse shows umættelig. Testoplaget i de første 13 uger bliver på mellem 250.000 og 400.000. Og det bliver betegnet som “somewhat small”.

Madbloggere går sammen i Norge
Under den fælles hat ‘Matprat’ er 130 norske madbloggere gået sammen. Men det løfter ikke mange øjenbryn hos “markedsføringsentreprenør” Aimar Niedzwedski i MediaCom, som stadig ikke mener, at det er mulig at tjene penge på at blogge om mad i Norge, skriver Kampanje.com. Kvaliteten af maden ufortalt forstås.

Endnu en kendt bliver “Twitter Quitter”
Skuespilleren Ashton Kutcher er den seneste i en række af kendte, som først har benyttet Twitter jævnligt for siden at trække sig fra det sociale medie, skriver Wired.com. I Kutchers tilfælde er det nu mere et spørgsmål om, at driften af hans Twitter-konto fremover bliver varetaget af “hans team” på grund af et uheldigt tweet, der beklagede fyringen af en fodboldtræner, hvis fyring skyldtes børnemishandling. Stjernens otte millioner Twitter-følgere kan nu aldrig vide sig sikre på, om et tweet kommer direkte fra Kutcher, eller om det er fra hans team. Så er det bedre helt at droppe den blå pipufugl, mener Wired.com.

Kan Mupperne redde Oscar-uddelingen?
Uddelingen af de årlige Oscar-priser har igennem nogle år tiltrukket færre og færre seere. Sidste år forsøgte man sig med det unge og smukke værtsteam af skuespillerne Anne Hathaway og James Franco, men alligevel faldt seertallet med 9,2 pct., skriver Bloomberg.com. Næste år overtager Billy Chrystal i stedet værtsrollen for 9. gang, og han kan få et stærkt kort i baghånden, fordi Miss Piggy og Kermit måske assisterer ham på scenen i forbindelse med, at der er en ny film på vej med ‘the muppets’.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også