Bold.dk-ejere tror ikke på danske investeringer

Bold.dk har netop frasolgt sin andel af bettingselskabet Danbook, men provenuet geninvesteres ikke i danske medier - de havner i online-aktivitet i Afrika.
Per Fanefjord Laursen

Fodboldsitet Bold.dk har for nylig frasolgt sine betting-aktiviteter, Danbook, som man var mindretalsaktionær i, til Sportingbet.

Timingen kan synes aparte, da det danske betting-markedet får nyt momentum med liberaliseringen i 2012.

“Vi syntes om tilbuddet, og det giver os nu mulighed for at fokusere på det, der har været Danbooks styrke. Nemlig en betting-software, som har vi selv bygget, og som ikke er med i salgsaftalen. Den software vil vi sælge til medieselskaber, som ønsker at bygge en bookmaker,” siger online-entreprenør og Bold.dk-ejer Kresten Buch, og forklarer, at softwaren rummer en række trading-algoritmer og automatisering, samt en et godt riskmanagement modul, som fremmer indtjeningen.
 
Han afviser, at kommentere Bold.dk's provenu fra handlen, der inkluderer Scandic Bookmakers og i alt var på 72 mio. kr. Køberen, Sportingbet, er nemlig børsnoteret med deraf følgende strenge regler for, hvad der må oplyses.

Hvorledes vil Bold.dk investere den store indtægt?

“Bold.dk ejerkreds har ikke den store fidus til investering i Danmark. De danske politikere fatter ikke den brandbeskatning, og en mængde latterlige regler, der gør, at man ikke gider bruge sin energi på Danmark. Vi har og vil i stedet investere pengene i udlandet. En stor del af provenuet vil således gå ind en ny investeringsfond på 20 mio. euro, som vi er ved at rejse, hvis strategi er at investere i tech-selskaber som er eller vil ind på det afrikanske kontinent,” siger Kresten Buch, der af samme årsager selv er flyttet til udlandet med en række andre danske internet iværksættere.

Ser Bold.dk andre muligheder i den danske spilleliberalisering?

“Bold.dk er klart det internetmedie med de bedste brugere, når det gælder betting. Vi har da også fået et par henvendelser fra selskaber, som gerne vil købe bold.dk med henblik på en mere aggressiv spille-strategi. Men indtil videre venter vi, og ser hvordan tingene udvikler sig. Vi har ingen planer om selv at tage en licens.”

Bold.dk holder ifølge FDIM’s brugerliste 323.000 månedlige brugere i september 2011 - samme niveau som september 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også