Berlingske og EB færdige med mobilselskaber

Der kom aldrig en forretning ud af Berlingske Medias og Ekstra Bladets satsning på egne mobilselskaber - alle tre er lukket igen efter få år.
Louise Reseke

Gratis surftid på egne sites var ikke nok til at lokke kunderne til Berlingske Medias og Ekstra Bladets mobilselskaber.

Ekstra Bladet lagde ud med at lancere Ekstra Bladet Mobil for godt to år siden for at få en bid af telemarkedet, knytte brugerne på Eb.dk tættere til virksomheden og styrke trafikken på Eb.dk. Siden fulgte Berlingske Media efter med Berlingske Mobil og B.T. Mobil, der også blev etableret i samarbejde med firmaet Company Mobile. Formålet var det samme:

"Berlingske Media ser en stor fremtid i mobilen som medieplatform, og derfor er det oplagt og naturligt for os også at tilbyde vores læsere og brugere nogle fornuftige priser på selve telefonien og bredbåndet. Lige som vi, med vores redaktionelle tilbud i avisen og på nettet, gerne vil udbygge kontakten og dialogen med kunderne, så vil vi også gerne gøre det via den nye mediekanal, som er mobiltelefonen," lød det den gang fra koncernchef, Lisbeth Knudsen, i en pressemeddelelse.

I dag er alle tre selskaber lukket igen - og kunderne overtaget af Unotell. Berlingske Media trak stikket på selskaberne i december sidste år, mens Ekstra Bladet Mobil blev lukket i maj i år.

"Lad os bare sige, at det var sværere at starte et mobilselskab op, end vi have regnet med. Man kan se på konkurrencesituationen, at det er et meget svært marked at operere på, og når der samtidig starter nye selskaber som f.eks. Onfone, der er mere lagt an på et videresalg end på at skabe en forretning, så siger det sig selv, at det er et meget vanskeligt marked," siger Thomas Rydberg, marketingdirektør hos Ekstra Bladet.

Men vidste I ikke det på forhånd?

"Jo, det vidste vi til en vis grænse, men vi vi troede også, at markedet var ved at stabilisere sig på det tidspunkt, men så kom bl.a. Onfone," siger Thomas Rydberg, der afviser, at Ekstra Bladet har tabt penge på mobileventyret.

Samme toner lyder der fra Berlingske Media, der lige som Ekstra Bladet ikke har planer om at gå videre ad den forretningsvej.

"Vi valgte at lukke vores teleselskaber, fordi der ganske enkelt var for mange på det marked og al for lavt et dækningsbidrag i forhold til at bruge tid og kræfter på det. Vi fik ikke tab på området, men heller ikke en gevinst," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

"Jeg regner ikke med, at vi bruger kræfter på det område igen. Der er andre områder som er langt mere interessante for os."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også