Global: News Corp. burer endnu en netavis inde

SBS står til skattesmæk i Sverige, Murdochs The Australian skal koste på nettet og Magasinet Monocle laver 24timers radio med stærke sponsorer...
MediaWatch

Sun slipper, Australien buret inde
Betalingsmurenes største fan, Rupert Murdoch, har ladet sin tabloidavis the Sun’s site være frit tilgængeligt for alle, men så let slipper netudgaven af avisen the Australian i den flamboyante medieejers hjemland ikke. Den vil koste 2,95 dollar at læse på nettet om ugen, skriver The Sydney Morning Herald. Netavisen har i øvrigt en smart feed-back-feature nederst i højre hjørne... De fleste andre hvis ikke alle af News Corp.’s avistitler koster penge at læse på nettet - og ikke bare penge som hos New York Times, hvor kun de loyale læsere, der klikker på over 20 historier månedligt bliver bedt om at lægge en skærv, men seriøse penge fra klik nummer et. Forsiden på thetimes.co.uk, der grangiveligt ligner en avisforside, må man dog gerne nyde gratis. Boston Globe rejser ligeledes betalingsmur, ifølge editorsweblog.

"Skattesmäll" til SBS
Den svenske del af SBS Broadcasting står til et skattesmæk på at 230 mio. svenske kr. på grund af nogle ændrede fradragsregler i forbindelse med en lovændring i Sverige, som trådte i kraft 1. januar 2009. Det var SBS selv som henvendte sig til myndighederne for at bringe orden i sagerne, skriver Dagensmedia.se.

Mollerup fortaler for “ombudsmen”
Jacob Mollerup, DR’s seer- og lytter-redaktør har på den 63. internationale aviskonference for nylig talt om presse-etik. Gennemsigtighed og ansvarlighed er en måde at sikre en stærk etik på for medievirksomheder. Og så giver den “self-scrutiny” som ombudsmandsfunktionen er udtryk for en platform for åbenhed. Lidt for meget åbenhed vil en og anden irettesat journalist eller redaktør nok mene.

Radio 24syv - listen and learn
Eller er det snarere Aller, Egmont og Bonnier der skal det? I hvert fald har det internationale livsnyder magasin Monocle ekspanderet sin biks til en 24-timers radiokanal med high end-annoncører som Rolex, J Crew og champagnehuset Krug, skriver Mediaweek.co.uk. Kan man ikke få nok af fif til, hvordan en østers skal indtages eller hvilken lille bitte snørebåndsbutik, der hitter i Shanghai, kan man lytte til radiostationen på Monocle.com eller gennem Itunes.

Condé Nast tror på Aserbajdsjan (??)
Er Aserbajdsjan et ‘emerging market’ som en frontløber som Metro International har overset? Eller måske er de der allerede? I så fald får de selskab af Condé Nast, der udmærker sig ved at udgive Vogue-magasinerne blandt andet. Koncernen lancerer nu et mode- og livsstilsmagasin kaldet Baku til det aserbajdsjanske marked, skriver Fipp.com. Historien melder ikke noget om, hvad ‘baku’ betyder, men ifølge Google translate betyder det “jeg”.

Vrøvl at gratisavis-hype er over
Piet Bakker der, ud over at være professor i Holland, driver en blog om gratisaviser, afviser WAN-IFRA-konklusionen om, at hypen om gratisaviser er død. Og han har lavet søjlediagrammer som bevis. Læs mere på Newspaperinnovation.com.

Occupy News Corp?
Det er svært at få nok af ‘occupy’-historierne, for spin-off mulighederne er uendelige. Jf. gårsdagens omtale af ‘hot chicks of...’. Her optræder udtrykket i en bandbulle mod News Corp.’s blakkede etik på Followthemedia.com. Nok er avisforretningen af selskabet en af de mindst profitable, men den er til gengæld synlig og - af offentligheden opfattet som - magtfulde kanaler. Alligevel skal Rupert Murdoch ikke frygte virakken fra aktionærer, som har truet med at afsætte sønnen James, for: “Shareholders like the feel of power but love profits and dividends. No serious observer believes this will be Rupert’s Waterloo”, lyder analysen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også