Forlag tror på de digitale løsninger

Flere forlag tror på at fremtiden ligger inden for de digitale E-bøger, og E-bøgernes salgstal forventes at stige.
MediaWatch

 Markedet i USA for de digitale udgaver af bøgerne, E-bøger, har for længst overhalet salget af traditionelle hardbacks og paperbacks. Men denne omstilling er gået mere stille for sig i Danmark, hvor salget af E-bøger kun samlet set er på en procent af det samlede bogsalg. Men forlagene tror på at udviklingen vil vende snart, og opruster kraftigt på den digitale front.

“Trods de lave salgstal er jeg sikker på, at der er en digitalisering i gang i bogbranchen. Udviklingen er accelererende, og det vil betyde, at rigtig meget af det, vi laver fremover, vil være digitalt. Hvis du havde spurgt mig for to år siden, havde jeg været sikker på, at udviklingen havde været meget længere fremme, end den er i dag,” siger Cliff Hansen, forretningsudvikler hos forlaget Lindhardt & Ringhof, hvor man er i fuld gang med den digitale omstilling for at efterkomme den stigende efterspørgsel. Det siger han til Berlingske.

Men forlagene kan med den stigende digitalisering også se frem til gevaldige udfordringer. Det fortæller Christine Bødtcher-Hansen, direktør i forlæggerforeningen.

“Der ligger store muligheder i at sælge digitalt indhold, men absolut også udfordringer. Forlagene skal finde bæredygtige forretningsmodeller, og det er usikkert, hvilke forventninger læserne vil have til funktionaliteterne i den digitale litteratur, og hvor meget de er villige til at betale for det. Ligesom det er set med musik og film, er der selvfølgelig også en trussel fra piratkopiering,” siger Christine Bødtcher-Hansen.

-CT

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også