Undersøgelse: Få vil betale for magasiner på nettet

Barrieren over for betaling på nettet er langt større, når det gælder magasiner end lokalaviser, siger norsk undersøgelse.

Magasiner på nettet kommer til kort, når det gælder brugerbetaling – i hvert fald blandt norske forbrugere.

En undersøgelse, foretaget af TNS Gallup og Institut for reklame- og mediestatistik i Norge, viser, at kun to pct. af de adspurgte vil være villige til at investere i et magasin som FHM eller Se og hør (de norske udgaver, red.), hvis de lå bag betalingsmur på nettet, mens tre-ni pct. svarede, at de "måske" ville købe magasinet online. Det skriver Journalisten.no.

Langt højere var betalingsvilligheden imidlertid, når det gjaldt den lokale avis - 43 procent svarede ja til at ville betale for den lokalavisen, hvis den kun var tilgængelig på nettet mod betaling.

Adm. direktør hos Aller Internet i Norge, Petter Danbolt, er ikke overrasket:

”Det var forudsigeligt, at villigheden til at betale for lokalaviser er højere end for internetmagasiner. Alt tyder på, at betalingsvilligheden primært afhænger af, hvor unikt stoffet anses for at være,” siger han til Journalisten.no.

- NLJ, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også