Brøndby I/F interesseret i egen fodboldkanal

Jan Lockhart, direktør for Brøndby I/F, er tilfreds med fordelingen af Superliga-rettighederne på få kanaler og med klubbernes mulighed for at etablere tv-drift.
MediaWatch

Nervekrigen om tv-selskabernes rettigheder til Superligaen er i høj grad faldet ud til klubbernes fordel, hvis man spørger Jan Lockhart (foto), direktør for Brøndby I/F.

“Vi synes, det er en fin aftale, og vi er glade for, at det er en aftale, der bygger på et solidarisk grundlag, hvor man sikrer, at alle klubberne får en fornuftig del af kagen, og at de klubber, der havner øverst i tabellen og typisk får flest seere, bliver ekstra belønnet i forhold til den gamle aftale,” siger Jan Lockhart.

Klubberne har med den nye aftale fået ret til at gå ind i tv-drift, og det har FCK-direktør Anders Hørsholt udtrykt stærk interesse for, at klubberne kunne gøre i samarbejde og uden om tv-selskaberne. Selv om den idé blev skudt ned af netop tv-stationerne og mest af alt tolket som forhandlingstaktik, vil Jan Lockhart ikke afvise, at det kan blive en mulighed at bruge transmissioner fra kampene - især på andre platforme end tv.

“Det er da en mulighed vi vil overveje, men vi har ingen konkrete tanker om det endnu,” siger Jan Lockhart og nævner, at både muligheden for at transmittere kampe enkeltvist og i et fælles klubsamarbejde kan være interessant.

“På nuværende tidspunkt har vi ikke vurderet og analyseret nok til, at jeg har kvalificeret bud på det, men det er positivt, at muligheden foreligger, så vi måske kan optimere indtjeningen. Der er også teknologier af nyere dato, som man kan bringe i spil såsom nettet og applikationer til mobiltelefoner, som bliver særdeles udbredte og som kan være spændende at tage i brug for os,” siger Jan Lockhart.

Stadig eftertragtet
Divisionsforeningen, der repræsenterer klubberne, indkasserede omkring en milliard for rettighederne, og det overrasker blandt andre trading director i mediabureauet OMD, men ikke Brøndby-direktøren.

“Næh, det er åbenlyst, at Superligaen er og vedbliver at være et særdeles eftertragtet produkt. Ser man på tendenserne i udlandet, er der stor interesse fra tv-stationerne for at vise Champions league og Premier Leauge, og på det nationale niveau er der derfor også en tendens,som peger i rigtige retning.”

Kommer det til at styrke seningen, at kampene nu er samlet på færre kanaler end i den forrige aftale?

“Ja, det kommer det måske til, fordi seerne får nemmere ved at finde kampene, når de kun skal slå ind på et par kanaler. Fra egne og andres erfaringer ved jeg, at det ind imellem har været lidt forvirrende, så samlet set giver det et bedre produkt, at de nu er mere samlet,” siger Jan Lockhart.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også