Vesterløkke: Berlingske-kritik undrer

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen er så utilfreds med Ritzau, at hun har opsagt aftalen med nyhedsbureauet. Ifølge bestyrelsesmedlem i Ritzau og chefredaktør for Fyens Stiftstidende Per Westergård kan opsigelsen skyldes, at Berlingske Media pønser på at etablere en konkurrent til Ritzau. Den teori ønsker Lars Vesterløkke ikke at kommentere.
MediaWatch

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen er så utilfreds med Ritzau, at hun har opsagt aftalen med nyhedsbureauet.

Ifølge bestyrelsesmedlem i Ritzau og chefredaktør for Fyens Stiftstidende Per Westergård kan opsigelsen skyldes, at Berlingske Media pønser på at etablere en konkurrent til Ritzau. Den teori ønsker Lars Vesterløkke ikke at kommentere.

Han fremhæver til gengæld, at Berlingske Media er en stor aftager af Ritzaus indhold.

“Vores undersøgelser viser, at brugen af Ritzau er høj hos vores kunder også hos Berlingske Media. De brugte langt over 2000 færdige artikler til nettet og fra Ritzau Plus i sidste måned. De bruger også mange videoklip dagligt samt overvågningstjenesten og forskelige andre af vores produkter,” siger Lars Vesterløkke, som også undrer sig over, at kritikken først kommer nu. Han afviser, at andre kunder har truet med at opsige deres aftale med bureauet.

“Vi har ikke fået andre opsigelser, og vi har ikke hørt fra andre kunder, at de skulle være utilfredse, heller ikke fra Berlingske Media. Så før nu, har vi ikke fået nogen indikationer af, at vores produkter skulle være for dårlige, men dermed ikke sagt at de er perfekte,” siger Lars Vesterløkke.

JP/Politikens koncerndirektør Stig Ørskov fremhæver dog, at “Berlingske kan have ret i, at tiden er inde for Ritzau til at se mere gennemgribende på kundernes behov”. Den del af kritikken er Lars Vesterløkke lydhør over for.

“Vi har i de senere år kontinuerligt arbejdet på at forbedre vores produkter sammen med vores kunder, og vi arbejder gerne på nye måder, hvis de efterspørger det, vi er meget kundeorienterede, for vi lever af vores kunder, og dem skal vi gøre tilfredse,” siger Lars Vesterløkke, som ikke vil komme nærmere ind på, hvordan Ritzau vil imødegå kritikken, og om bureauet eventuelt har nye løsninger på vej.

“Det vil jeg tale med kunderne om, og vi drøfter løbende med dem, hvad de mener om vores produkter på møder og med en årlig undersøgelse. Undersøgelsen viser jo den konkrete brug, og så længe den er høj, må det være tegn på, at det er i orden, hvad vi leverer.”

Vil det sige, at du mener Ritzau bliver svær at erstatte ifølge dig?

“Det kan jeg ikke vurdere, det kan kun Berlingske vurdere. Vi prøver at måle på, hvad der bruges, tilpasser os derefter og er i dialog om, hvordan vi gør det bedre.”

Kan det involvere en lavere pris?

“Alt kan jo gøres både dyrere og billigere, men den diskussion foregår i bestyrelsen.”

Hvor alvorligt er det for Ritzau, hvis Berlingske Media opsiger sin aftale?

“Det vil jeg ikke kommentere. Der er et bestyrelsesmøde i næste uge, hvor man drøfter situationen, og så må vi se, hvad den drøftelse ender med. Vi har fået mange opsigelser fra kunder i årenes løb, men de er endt med, at man er blevet enige. Det håber jeg også, at vi bliver i dette tilfælde,” siger Lars Vesterløkke.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også