Lund: Indfør et "app-onnement" til alle aviser

Dagbladene bør oprette en fælles avis-applikation, der giver adgang til alle danske dagblade for én pris, mener new media-konsulent Jon Lund.
MediaWatch

Jon Lund, new media-konsulent, roser JydskeVestkystens nye avis-app for at være et logisk tiltag, som dagbladene som helhed kunne lære af.

Avisen har nemlig ni forskellige lokaludgaver, og i stedet for at lave en app for hver af dem, kan de alle læses i en avis-app til Iphone og Ipad for 18 kr. per dag.

“Det er den rigtige måde at tænke på, som bryder med den fysiske avis-tankegang, fordi man kan læse alle de lokale udgaver for samme pris, uden at det koster JydskeVestkysten mere, som det ville gøre med et printprodukt. Kannibaliseringen på den trykte avis er ikke særligt stor, for folk køber formentlig ikke flere udgaver af samme avis,” siger Jon Lund.

Den tankegang så han gerne slå igennem på landsdækkende plan.

“Samme model kunne måske virke for dagbladsbranchen, hvis man ved at downloade en app kunne tilgå alle avis-apps for en pris. Musikbranchen har indført den slags all-you-can-eat-abonnementer, som Spotify er et eksempel på,” siger Jon Lund.

Problemet ved avis-applikationer er nemlig, at der skal downloades frygtelig mange af dem, hvis de skal give brugeren samme oplevelse af at have adgang til informationer, som man får ved at klikke sig rundt på de forskellige net-aviser i sin browser, mener Jon Lund.

“På nettet shopper man jo rundt mellem Jyllands-Posten, Politiken og Børsens site, selvom man også har et favoritsite man bruger mest. Når man bruger en app, er man spærret inde i den, og det ville være rart som bruger at få lov at hoppe over i andre titler. Den løsning JydskeVestkysten har lavet kannibaliserer ikke på deres trykte aviser, og hvor stor ville kannibaliseringen være for de store danske dagblade?,” siger Jon Lund med henvisning til, at et fåtal af læsere formentlig abonnerer på mange aviser eller avis-apps ad gangen.

Prisen for sådan et initiativ er ikke ligetil at fastsætte, men dagbladene skulle overveje, hvor meget de reelt mister ved at dele indtægterne for en fælles avis-app i forhold til hver især at skulle tiltrække kunder, mener Jon Lund.

Ud over at nogle dagblade formentlig vil hævde, at de er med til at tiltrække flere kunder til en fælles avis-app baseret på deres størrelse f.eks. på print, er der også spørgsmålet om, hvem der skal administerere betalinger og kundeoplysninger. Derfor er hurdlerne talrige, erkender Jon Lund.

“Der ligger et kæmpe slagsmål i den slags, men det burde være DDF (Danske Dagblades Forening, red.), der stod for det. Det er klart, at nogle dagblade vil være bange for at bliver underdogs i en løsning, som en konkurrent har lavet. Men får man lavet en fælles killer-app, kunne den være en drivkraft for at nå til enighed,” siger Jon Lund.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også