Webtrafik: Koncern-parløb med JP/Pol i front

Berlingske Media kom ikke tættere på JP/Politikens Hus i maj og halter stadig efter på dagstal.
MediaWatch

Berlingske Media har halet ind på JP/Politikens Hus gennem det seneste år, når det gælder om at tiltrække webbrugere. Men gennem de seneste måneder har afstanden mellem de to huse været nogenlunde konstant. JP/Politikens Hus er stadig et skridt foran på månedstallene - og langt foran på dagstallene.

Det viser den seneste statistik fra FDIM/Gemius.

Sammenlagt nåede de to huse i maj 2.565.571 danske brugere. En annoncør, som udelukkende brugte JP/Politiken-sites, ville kunne nå 79,3 procent af disse, mens han ved udelukkende at bruge Berlingske-sites ville have nået 73,3 procent. I april var tallene henholdsvis 78,1 og 72,3 procent.

Berlingske bagud på dagstal
Ser man på dagstallene har Berlingske et langt dybere hul at fylde. Sammenlagt nåede de to koncerner lidt mere end 1 mio. brugere dagligt i gennemsnit i maj. Man kunne nå 78,4 procent af brugerne på en gennemsnitsdag ved alene at bruge JP/Politiken-sites, mens Berlingske kun nåede 54,5 procent på en gennemsnitsdag.

En del af forklaringen skal findes hos bt.dk, hvor meget høje vækstrater er afløst af noget, der ligner stagnation. Det er chefredaktør Peter Brüchmann dog ganske godt tilfreds med. Bt.dk har nemlig indført betaling på en del af stoffet - det såkaldte "Plus"-stof.

"Det er ganske imponerende, at bt.dk ikke falder, når så mange placeringer på forsiden af bt.dk er for Plus-stof. Jeg tror, de fleste sites ville opleve en tilbagegang, hvis de prøvede noget tilsvarende," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også