"Alle aviser er på vej mod en digital fremtid"

Britiske The Guardian har løftet sløret for en ny offensiv digital strategi, der skal dæmme op for selskabets trecifrede milliontab i 2010 - og sikre en digital avisfremtid. Her kommenterer Stig Ørskov, koncernchef i JP/Politikens Hus, den nye strategi. Tror du, at der ligger nogle signaler om, at selskabet gør sig klar til en printfri fremtid?
MediaWatch

Britiske The Guardian har løftet sløret for en ny offensiv digital strategi, der skal dæmme op for selskabets trecifrede milliontab i 2010 - og sikre en digital avisfremtid. Her kommenterer Stig Ørskov, koncernchef i JP/Politikens Hus, den nye strategi.

Tror du, at der ligger nogle signaler om, at selskabet gør sig klar til en printfri fremtid?

”Som Guardians chefredaktør, Alan Rusbridger konstaterer, så er alle aviser på vej mod en digital fremtid. Men som Alan samtidig siger, er det langt fra ensbetydende med, at Guardian er på vej ud af print. Til gengæld er det tydeligt, at det nu også er gået op for Guardian, at de skal bruge kræfterne på at producere indhold frem for at drive trykkerier”.

Kan du forestille dig en fremtid med et reduceret antal avisdage eller slet ingen for titlerne i JP/Politikens Hus?

”Jeg har svært at se, det skulle give mening, at vores dagblade reducerer antallet af udgivelsesdage. Der er en grund til, at det hedder et dagblad”.

Er de abonnementsbaserede dagblade mere levedygtige på papir end løssalgsaviser som Ekstra Bladet og B.T.?

”Jeg er sikker på, at der mange år fremover er masser af potentiale for en skarp løssalgsavis som Ekstra Bladet. Men det giver næsten sig selv, at abonnentskunder har tendens til at være mere loyale”.

Tror du, at udviklingen i de kommende år går i retning af, at I og andre danske bladhuse ansætter flere digitale udviklere end journalister?

”Vi lever af vores evne til at producere relevant indhold. Og jeg er sikker på, at vi kommer til at øge antallet af ansatte, der producerer unikt indhold. Om vi får flere journalister afhænger i høj grad af, om vi får moderniseret vores utidssvarende journalistoverenskomster. Når det er sagt, er der ingen tvivl om, at vi i de kommende år skal øge antallet af ansatte med stærke teknologiske kompetencer. Og allerhelst folk, som formår at forene solide teknologiske kompetencer med tilsvarende stærke redaktionelle og kommercielle kompetencer”.

Der er ikke sluppet meget konkret ud om, hvordan Guardian vil tjene sine penge på nettet ud over annoncer. Hvad anser du for at være de mest lovende betalingsområder?

”Guardians pauvre økonomiske resultater viser med al tydelighed, at de underminerer deres egen forretning ved at give deres indhold væk via deres digitale tjenester. Det står nu klart, at selv ikke Guardian kan finansiere sin journalistik blot ved at sælge bannerannoncer. Selv om Guardian er en af de helt store trafiksucceser, bliver også de nødt til at finde en vej til at opkræve betaling for deres digitale indhold. Jeg er ganske sikker på, at Guardian inden for en overskuelig fremtid begynder at tage betaling for noget af deres digitale indhold”.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også