Ny webtv-kanal tror på break-even om to år

For seks måneder siden gik webtv-kanalen Korridoren.tv i luften online. Programudbuddet på sitet er udelukkende længere interviews med kendte danske personligheder fortrinsvis fra erhvervslivet, som for eksempel Lars Larsen, Jens Gaardbo, Christian Stadil, Martin Thorborg, m.fl.
Per Fanefjord Laursen

For seks måneder siden gik webtv-kanalen Korridoren.tv i luften online. Programudbuddet på sitet er udelukkende længere interviews med kendte danske personligheder fortrinsvis fra erhvervslivet, som for eksempel Lars Larsen, Jens Gaardbo, Christian Stadil, Martin Thorborg, m.fl.

Korridoren.tv blev sat i verden af Oscar Film ApS, der ejes af Kristian Jørgensen og Anders Skotlander, som et supplement til almindelig tv, og en test af, om der kan drives selvstændig tv-produktion på abonnementsbasis.

“Vi kalder det et moderne alternativ til biografier. Og en nyudvikling af tv-mediet, der efter vores mening er blevet et ligegyldigt, tyndt formathelvede. Vi synes, der mangler dybde, ” siger producer Anders Skotlander, der tvivler er på, at interessante personligheder vil være med i programmerne, hvis sitet var overlæsset med reklamer.

Han måtte også konstatere, at ekstern finansiering til projektet ikke var mulig. Puljer støtter trykte medier, der vil gå online - eller tv-indhold, der vises på traditionel broadcast tv.

En ud af hundred køber 
Derfor valgte Korridoren.tv, stik imod alle rådgivernes anbefalinger, at blive betalings-tv. Sitet har nu en konvertering på én procent - det vil sige, at én ud af 100 besøgende køber abonnement. Efter seks måneder i luften har sitet et par hundrede betalende brugere, der betaler 49 kr. om måneden eller 399 kr. om året - og har fået et samarbejde med JP's epn.dk på benene.

Projektets budget er én million kroner, hvilket partner selv har finansieret med egne midler og egne arbejdstimer.

Break-even inden fem år
Det går fremad, og Anders Skotlander tør godt tale om en fornuftig forretning inden for en overskuelig fremtid.

”Breakeven er ved 1000 abonnenter, så er der økonomi til drift og produktion af indhold. Det koster mange penge at producere og drive et website som Korridoren.tv med over 100 timers video-indhold. Vi ofrer gerne alle de penge, vi har, men vi skulle først se, om brugerne gad tage deres Visa-kort op af lommen, og det viser sig, at det gør de. Om der skal gå fem år, før vi er breakeven, så er det ok med os, bare vi kan lave et fedt produkt og samtidig tvinge danske webbrugere til, at det skal koste penge at se kvalitets-indhold på nettet og på sin Ipad.”

Men tv-indhold er vel stadig tidskrævende og dyrt at producere?

”Tv -indhold er meget dyrt at producere. Og det bliver det ved med, selvom man kan få billigere teknik, der kan mere og dermed også skære i menneskehænder. Men vil man lave kvalitet, og det vil vi, så koster det penge. Ikke YouTube-klip med en mobiltelefon. Folk vil have kvalitet, der skal ikke være forskel på, om du tænder for DR2 eller Korridoren.tv. Og det skal brugerne betale for.”

Hvilken strategi har I anlagt med hensyn til fordelingen af gratis kontra betalt indhold på sitet?

”Vi kan ikke forvente, at nye brugere skal kunne gætte, hvad Korridoren.tv er - derfor lægger vi ca. en fjerdedel af indholdet ud gratis, hvilket har vist sig at være fornuftigt, så får brugeren lige mulighed for at smage på indhold, kvalitet og koncept, inden pengene lægges. Og ikke mindst muligheden for at sende et gratis link til en ven.”

Hvad er fremtidsudsigten? Hvor skal I være om to år?

”Om to år forventer vi at have 5000 betalende abonnenter i Danmark, og at udvikle konceptet til også at omfatte bøger og lyd-podcasts. Vi har en Ipad-app klar lige efter sommerferien, der rammer et nyt segment. Derudover er strategien at udvikle konceptet internationalt og være at finde i minimum 15 andre europæiske lande. Sverige, Norge, Tyskland, Irland er allerede i gang. Vi ser også Korridoren.tv som en platform for andet digitalt content; små dokumentarfilm om ledelse, magt, succes og drømme, mini web-tv-serier og måske endda fiktion. I dag er det svært nærmest umuligt at finansiere f.eks. dokumentarfilm, men vi ønsker at udvikle platformen til at kunne gå ind i finansiering af andet indhold hos andre producenter.” 

Har I knopskydninger på vej?

”Til oktober lancerer vi sammen med madsitet 'Madopskrifter.nu' et tv-site og en Ipad-app med over 200 madopskrifter med video - selvfølgelig med betaling.”

Hvad tror du om markedsudviklingen for jer og lignende tv-sites?

”Mange virksomheder kan se, at der er værdi og direkte penge i at producere tv til nettet - for det er dér, hvor brugerne er. Og brugerne er ligeglade med, om der står DR eller Korridoren" i hjørnet. Så længe kvaliteten er i top, tilgængeligheden er god og prisen fornuftig. Der kommer rigtig mange tv-sites i fremtiden, og dem, der har høje ambitioner med deres indhold, og som ikke underminerer markedet med at gøre alt gratis, vinder på den lange bane.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også