Sløj magasinlæsning på Ipad

Danskerne bruger i højere grad Ipads til nyheder og informationssøgning end til at læse magasiner ifølge ny rapport fra Journalisthøjskolen.
MediaWatch

Ipad’ens salgssucces i Danmark har foreløbig ikke betydet nogen væsentlig fremgang for læsningen af e-magasiner. Det viser en ny rapport om brugen af tablet-medier fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

”Ipad’en blev i begyndelsen lanceret som et såkaldt ’lean-back-medie’, der skulle gøre det muligt for brugeren at fordybe sig og læse journalistisk dybdegående artikler og historier på farten. Men det har vist sig, at Ipad’en i højere gradbliver brugt som et hurtigt opslagsværk ved morgenbordet eller i soveværelset inden sengetid,” siger forsker og medforfatter af rapporten, Lars Kabel, fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til Dansk Kommunikationsforening.

Magasinhusene så et stort forretningsmæssigt potentiale i Ipad’en, da den sidste år kom ud på det danske marked, men Bonnier erkender, at salget af e-magasiner har skuffet.

”Jeg kan vist godt afsløre, at det ikke er gået fantastisk med salget,” siger udviklingschef Søren Prien fra Bonnier, som dog stadig tror på mulighederne på Ipad’en og vurderer, at det ”blot er et spørgsmål om tid, før digitale magasiner slår helt igennem på markedet”.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også