Per Stig vil støtte nye medier

Kulturministeren vedgår, at netmedierne diskrimineres, som mediestøtten er lagt an i dag.
MediaWatch

Kulturminister Per Stig Møller (K) er enig i, at netmedierne bør ligestilles med printmedier, når det gælder muligheden for at få mediestøtte. Men ligestillingen skal ske på den rigtige måde, forklarer han i et interview til Politiken.

”Du kan ikke lade hundreder af millioner gå til den trykte presse med momsfritagelse og portostøtte og dagbladsstøtte og så bare lade de nye medier, som de unge forholder sig til, ligge og flagre. Jeg mener bare ikke, at løsningen er fundet. Derfor har jeg nedsat et udvalg,” siger Per Stig Møller.

Ét bud er ok
Samtidig svarer han igen på kritikken af den stramme detailstyring af den nye radiokanal.

”Det er ikke noget, jeg har bedt om. Det er udvalget. Men den saglige grund er, at EU-kommissionen ville kaste sig over den, hvis man bare stikker 100 millioner bag et medie, for de vil sige, at det er konkurrenceforvridende. Kommissionen skal overbevises om, at det er et nationalt public-service-medie. Det er heller ikke mig, der udpeger hvem, der vinder,” siger han.

Fristen for at byde på den nye FM4-kanal er i dag, og indtil videre har kun Berlingske Media i samarbejde med PeopleGroup meldt sig på banen. Kulturministeren frygter dog ikke, at de mange krav har skræmt andre bydere væk.

”Min egen holdning er, at hvis der er en byder, som opfylder kriterierne, kan man egentlig ikke tillade sig at sige, at det er man ikke tilfreds med,” siger han og understreger, at beslutningen træffes af Radio- og tv-nævnet.

- SF 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også