MediaWatch

Elendigt regnskab fra Mediaprovider

De svenske ejere er hudløst ærlige, når det gælder udviklingen i den danske del af forretningen: Det går dårligt.

Det gik helt skævt i Danmark.

Sådan nogenlunde lyder svenske Mediaprovider Scandinavia ABs fremlægning af situationen i Danmark i 2010, hvor selskabet bag titler som CRN, Gear og ComOn slet ikke kunne komme i - nå, ja - gear.

Det svenske moderselskab har derfor nedskrevet værdien af det danske selskab med 7,5 mio. skr.

"Vi kan konstatere, at på trods af at der kun er en 15,9 kilometer lang bro mellem Sverige og Danmark, så er der totalt forskellige forudsætninger for vores virksomhed i de to lande. I Sverige har vi gennemført en turn around og har nu en sund og god virksomhed. Det er endnu ikke lykkedes i Danmark," skriver adm. direktør Patrick Melling i en befriende ærlig beretning i regnskabsmeddelelsen, hvor han direkte åbner for muligheden af, at det danske selskab kan indgå i en konsildering - altså at selskabet med andre ord er til salg.

Selvom det danske annoncemarked generelt rettede sig i løbet af efteråret, var der ingen bedring at spore i de nicher, Mediaprovider befinder sig i, forklarer Mellin.

Omsætningen faldt med  7,3 procent i danske kroner i den danske del af virksomheden og på grund af, at den danske krone samtidig faldt i værdi i forhold til den svenske, gav det et fald i svenske kroner i moderselskabet på 16, 3 procent.

Den samlede omsætning i Mediaprovider Scandinavia AB endte på 58,2 mio. svenske kroner mod 63,0 i fjor - og driftsresultatet endte på trods af den positive udvikling i Sverige på  -5,1 mio. skr. mod -1,2 mio. skr i 2009. Med afskrivningen endte bundlinjen på -14,3 mio. skr., og egenkapitalen er nu nede på -11 mio. skr.

"...vi har kun ét fokus nu, og det er at vende udviklingen i det danske datterselskab én gang for alle. Vi har et antal forskellige initiativer, som vi arbejder med, og jeg vender tilbage så snart vi har nyt at fortælle," skriver Patrick Mellin.

I Danmark fik Mediaprovider ny direktør i oktober, hvor Brian Dixen afløste Ulrik Krag, som blev salgsdirektør hos Microsoft.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs