Bonnier til Apple: Mere fleksibilitet, tak!

I Bonnier Publications bliver Apples nye abonnementsregler positivt modtaget - men der er stadig langt til, at Apple matcher mediernes behov.
Tine Brødegaard Hansen

"Det er et positivt signal, men det er ikke nok".

Sådan lyder Jens Hennebergs reaktion på Apples nye abonnementsregler for Ipad-aviser og magasiner.

Ifølge Bonnier Publications viceadm. direktør er der to gode elementer i Apples udspil.

"Det mest positive er, at vi kan sælge abonnementer selv, så vi får adgang til alle kundedata. Det er også muligt for os at tilbyde eksisterende abonnenter på magasinerne et gratis abonnement på app'en."

Oplysninger om kunderne er guld værd, men det guld deler Apple stadig ikke nok ud af, mener Jens Henneberg.

"Hvis vi får en kunde ind selv, har vi alle oplysningerne om kunden. Får vi kunden via Apple (og App Store, red.) kan vi ikke være sikre på at få alle data, fordi kunden selv skal vælge at afgive dem til os. Uden data har kunden mindre værdi for os," siger Jens Henneberg.

Apple siger nej til links
Selvom Apple tillader, at medierne sælger Ipad-abonnementer på deres egne sites, er Jens Henneberg ikke imponeret af det tiltag.

"Apple accepterer ikke, at man linker fra app'en til mediets eget site. Det vil sige, at kunden selv skal opdage, at produktet kan købes et andet sted end App Store. Der ligger selvfølgelig også bekvemmelighed i, at man kan finde det hele i App Store, frem for at kunden skal rundt til Politikens, Berlingskes eller Illustreret Videnskabs site. Så dér har Apple en styrkeposition," siger Jens Henneberg.

Der skal mere til
Trods kritikken glæder Jens Henneberg sig over Apples udspil.

"Grundlæggende er det positivt, at Apple har erkendt, at deres oprindelige model (hvor automatisk abonnement ikke var muligt, red.) var alt for rigid uden indsigt og forståelse for, hvordan medierne driver abonnementsforretning, som er baseret på en direkte relation til kunderne. Men det er stadig ikke fleksibelt nok til vores brug, så der skal stadig kæmpes hårdt," siger Jens Henneberg, som også noterer sig, at Apple har skullet trækkes til truget.

"Man kan glæde sig over, at det massive pres, der har været fra udgiverne gør, at Apple flytter sig. Mere konkurrence vil gøre, at Apple flytter sig yderligere. Vi er små spillere her i Danmark, men vi har jo også Bonnier Corporation (Bonniers amerikanske magasinudgiver, red.), som sammen med de store amerikanske selskaber som Time Inc. forsøger at påvirke Apple."

Bonniers amerikanske Ipad-udgave af Popular Science har som det første magasin accepteret de nye regler fra Apple, så man nu kan købe abonnement på magasinet i App Store, skriver resume.se.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også