JP: Webtv snart profitabel forretning

Jyllands-Postens netavis jp.dk er netop debutteret på webtv-hitlisten og placerer sig foran flere store konkurrenter.
Per Fanefjord Laursen

Jp.dk optræder for første gang på Foreningen af Danske Interaktive Mediers (FDIM) liste over webtv-sening i uge 43.

Her placerer jp.dk sig på en fjerdeplads med 540.000 ugentlige videoklip-visninger.

De største kommercielle udbydere af online video er ifølge FDIM's topliste Ekstra Bladet på eb.dk og TV 2 på tv2.dk med henholdsvis 929.000 og 742.000 visninger. Tv2.dk's tal er dog ekslusiv TV 2 Sputnik.

Bt.dk levererer 271.000 visninger, og jp.dk's nærmeste redaktionelle konkurrent, berlingske.dk, kommer ind på hitlistens sjetteplads med 38.000 tv-visninger i uge 43.

Dr.dk topper listen med over to millioner visninger.

"Det er meget tilfredsstillende, at vi nu er kommet på webtv-listen, oven i købet med en stærk placering. Vi har siden købet af Stox TV i 2006 investeret i webtv, og det er glædeligt, at vi nu har fået en så markant markedsposition," siger direktør Jens Nicolaisen, JP Medier i en pressemeddelelse.

Han spår, at stigende omsætning betyder, at jp.dk i en overskuelig fremtid vil opnå en profitabel forretning på webtv.

Redaktionelt virkemiddel
Jacob Bendixen Andersen, redaktør på JPtv, fremhæver, at tv tilfører online journalistikken en ekstra dimension. Tiden er løbet fra, at webtv blot er skøre klip. Nu satses der også på journalistik.

“De levende billeder er ofte den bedste måde at fortælle en historie på. En af vores styrker er, at vi siden i sommer har kunnet sende live-tv, så brugerne kan følge med på nettet i samme øjeblik begivenhederne sker. Det bringer nyhederne endnu tættere på vores brugere, og det kan vi se, at mange gerne vil have,” siger Jacob Bendixen Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også