Danske unge siver fra Facebook

Mens Facebook vokser sig større og større slår opbakningen fra de unge revner, viser ny undersøgelse.

Antallet af 15-24-årige danske Facebook-brugere er faldet 9,77 pct. over det sidste år. Og dem, der er tilbage, bruger 10,7 pct. mindre tid på at læse og skrive på det populære site. De unge er dog fortsat blandt de klart største Facebook-brugere.

Det fremgår af en ny rapport fra new media rådgiver Jon Lund, 'Facebook og de unge - 2009-2010', der bygger på en analyse af de officielle trafiktal fra FDIM/GemiusAudience og udkommer i dag.

Flere unge er kvittet
Mens 439.000 unge mellem 15 og 24 år i august 2009 brugte den sociale netværkstjeneste, var det samme kun tilfældet for 396.000 15-24-årige i August 2010.

43.000 unge danskere har således helt droppet det ellers på alle måder toneangivende site. Og det sker på et tidspunkt, hvor Facebook.com ellers er vokset - fra ialt 2.416.000 voksne danskere i august 09 til 2.535.000 i august 2010.

Dessertører ikke marginale
Tallene viser også, at dem, der er faldet fra, brugte næsten lige så lang tid som alle andre, før de kvittede Facebook - de var altså lige så interesserede som andre, da de var på. Samtidig er den store majoritet af 15-24-årige facebook'ere i snit to minutter mindre på sitet og bruger 21 minutter her - mod 23 min. for et år siden.

De unge er dog fortsat overrepræsenteret på Facebook (20 pct.) og bruger mere tid på sitet end gennemsnitsbrugeren, der er 16,5 minutter på Facebook i august i år - et minut mere end samme måned for et år siden.

Mobilen måske forklaringen
Faldet i de unges tidsforbrug behøver dog ikke have noget med mindsket interesse at gøre ifølge Jon Lund. Det kan måske forklares med, at de unge er gået over til i langt større grad at bruge Facebooks populære apps til deres mobiler. Den form for mobilbrug tæller nemlig ikke med i statistikken - og er altså en hvid plet på burger-landkortet.

Til gengæld er det usandsynligt, at særligt mange af de unge, der helt er holdt op med at bruge Facebook, bare er skiftet over til mobiler i stedet for computer. Den effekt garderer målemetoden sig nemlig i rimelig grad imod.

Ifølge undersøgelsen er det ikke lige til at se, hvor de unge er sevet hen fra Facebook - det er dog ikke Twitter, der også er faldet i opbakning igennem det sidste år ifølge tallene.

Rapporten 'Facebook og de unge - 2009-2010' kan downloades her gratis for MediaWatch-abonnenter.

 

 

 

 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også