Munk (og Anderson): Gratis-ideologien er død

Gratis-ideologien, der har hersket under mottoet "information wants to be free", står for skud - og mediehusenes redningsplanke inden for rækkevidde. Det mener direktøren for K-Forum, Timme Bisgaard Munk (foto), der i et indlæg under overskriften "Information wants to be paid for", forudser en ny betalingsæra på nettet i takt med udbredelsen af applikationer til iPad og iPhone.

Gratis-ideologien, der har hersket under mottoet "information wants to be free", står for skud - og mediehusenes redningsplanke inden for rækkevidde.

Det mener direktøren for K-Forum, Timme Bisgaard Munk (foto), der i et indlæg under overskriften "Information wants to be paid for", forudser en ny betalingsæra på nettet i takt med udbredelsen af applikationer til iPad og iPhone.

"Gratis-ideologien har nu bredt sig globalt i en grad, som truer eksistensen af redigeret eller kurateret indhold. Men redningen synes at være på vej. Browseren skubbes til side af applikationen. Og den har en pris," skriver han.

"Håbet er, at det teknologiske skifte fra computeren til mobilen, e-readeren eller iPad’en som de nye centrale medie medfører et gigantisk skift fra browser til applikationer. En udvikling, som ingen længere betvivler, og som sker lige nu, hvor applikationssalget stormer af sted. I sidste uge oversteg for eksempel Amazons salg af e-bøger salget af traditionelle bøger, og udviklingen vil blot tage fart nu. Browseren er død, og nu er det den brugervenlige applikation på Android, iPhone, e-reader eller iPad, som er fremtiden," skriver Timme Bisgaard Munk, der antyder, at gratis-modellen måske bare har været et "uheldigt sammentræf af teknologiske omstændigheder, forretningsmæssige fejlslutninger og dårlig markedsføring".

Folk vil betale for
Samtidig svirrer rygter i blogosfæren om, at Wireds chefredaktør og forfatter til bestsellere som 'The Long Tail' og 'Free', Chris Anderson, i det kommende nummer af Wired vil erklære "the web is dead" på forsiden.

"Anderson ventes at argumentere for, at mere kontrollerede hjørner af nettet, især iPad og iPhone apps, gradvis afløser det åbne internet som redskab til at formidle information og netværke," skriver gawker.com.

Også den australske mediemogul Rupert Murdoch har erklæret sin tillid til, at folk gerne vil betale for information, og at iPad baner vejen for avisernes nye forretningsmodel. Det har han selvfølgelig stor interessse i at sige, men ifølge Timme Bisgaard Munk er betalingsvilligheden langt større med en iPad i hånden.

"Forbrugerne er tydeligvis mere villige til at betale for indhold på deres mobil eller iPad. Hvorfor nu det? Fordi de er villige til at betale for kurateret indhold og for kompleksitetsreduktion og brugervenlighed i forhold til nettets kaotiske og uendelige udtryk," skriver han.

Udviklingen er dog ikke uproblematisk - har man sagt iPhone og iPad, har man også sagt ja tak til Apple og Steve Jobs som samarbejdspartnere.

"Ikke at det bliver et let salg, for langt hen ad vejen skal medievirksomhederne sælge det gratis indhold fra hjemmesiden i en dyr applikation, som gammel vin på nye flasker. Samtidig mister medierne kontrollen over deres medieplatform og bliver direkte bundet op på store amerikanske virksomheder, som nok skal tage sig godt betalt og bestemme alt for meget over applikationerne. Disse virksomheder bygger også deres egne reklamesystemer, som det kommende iAd fra Apple; de kan nemt udkonkurrere de traditionelle annonceafdelinger, og det vil de," skriver Timme Bisgaard Munk.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også