For at myndighederne ikke skal trække stikket til Googles søgefunktion i Kina, har selskabet besluttet at tilpasse sig myndighedernes anstrengte forhold til fri adgang til informationer.
Det sker ved først at lade kinesiske Google-brugerne lande på en Google-side med censureret søgeindhold, hvorfra brugerne kan klikke sig videre til en ucensureret søgeside, skriver bbc.co.uk.
MediaWatch
For at myndighederne ikke skal trække stikket til Googles søgefunktion i Kina, har selskabet besluttet at tilpasse sig myndighedernes anstrengte forhold til fri adgang til informationer.
Det sker ved først at lade kinesiske Google-brugerne lande på en Google-side med censureret søgeindhold, hvorfra brugerne kan klikke sig videre til en ucensureret søgeside, skriver bbc.co.uk.
Google var ellers begyndt at dirigere kinesiske brugere direkte til sit søgesite i Hong Kong med adgang til alle søgeresultater. Men den manøvre kan koste Google sin kinesiske licens, og derfor forsøger selskabet sig nu med et kompromis, hvor brugerne altså aktivt skal vælge at komme videre til de ucensurerede søgeresultater på Googles Hong Kong-site.
Ifølge BBC's korrespondent er det langt fra sikkert, at Googles "tilpasning" er nok til at formilde de kinesiske myndigheder, der i øjeblikket vurdrer, om Googles licens til at drive virksomhed skal fornyes.
Kina er verdens største internetmarked og er derfor af stor kommerciel vigtighed for Google. Ideologisk har Google også en stærk interesse i Kina, for selskabet kan ikke hævde at gøre informationer i hele verden søgbare, hvis over en milliard kinesere ikke har fri adgang til dem, lyder analysen på bbc.co.uk.
- TBH
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Annoncører i Orchestras fællesindkøb får snart et nyt værktøj, der skal give bedre overblik, hvordan værdien af forskellige former for annoncering er fordelt.
Topchef i den norske mediekoncern er ikke glad for bundle-tilgangen. En platformstilgang, der imiterer konkurrenterne i Silicon Valley, er nøglen til mediers overlevelse i en digital æra, mener han.
Hun har varetaget koncernens eksterne pressearbejde og arbejdet med intern kommunikation. Efter sommerferien skifter hun til en stilling hos musical-producent.