Facebook har indtaget eb.dk

Brugere af ekstrabladet.dk har måske bemærket en række besynderlige Facebook-tommelfingre i VM-artiklerne de sidste par uger. Den populære ’like’-tommelfinger fra Facebook har fundet vej til ekstrabladet.dk ved hjælp af en såkaldt Open Graph protokol, som gør det muligt for medierne at implementere en række Facebook-egenskaber på deres hjemmesider.
Christian Grunert Pedersen

Brugere af ekstrabladet.dk har måske bemærket en række besynderlige Facebook-tommelfingre i VM-artiklerne de sidste par uger.

Den populære ’like’-tommelfinger fra Facebook har fundet vej til ekstrabladet.dk ved hjælp af en såkaldt Open Graph protokol, som gør det muligt for medierne at implementere en række Facebook-egenskaber på deres hjemmesider.

Open Graph fungerer således, at Ekstra Bladet kan opmærke sider og artikler på deres site og dermed gøre det muligt for Facebook-brugere at vurdere artiklerne med Facebooks velkendte ’like’-knap - også kaldet ’synes om’ på den danske Facebook.

VM giver første fingerpeg Under VM har Ekstra Bladet taget teknologien et skridt videre og skabt Facebook-sider for alle de fodboldspillere, der deltager under VM. Samtidig er der indlagt et synes-godt-om-link på alle spillernavne i VM-sektionen, der gør det nemt for brugeren at tilkendegive sin interesse.   ”Det smarte (set fra Ekstra Bladets synspunkt) er, at vi nu har mulighed for - via Facebook - at sende opdateringer til Facebook-brugere, der synes-om fodboldspillere på ekstrabladet.dk. F.eks. poster ”Nicklas Bendter på ekstrabladet.dk” en artikel til sine fans, hver gang vi skriver en ny artikel om ham,” forklarer Ekstra Bladets onlineudvikler Michael Friis på sin blog.   ”Forhåbentligt kan vi med vores Open Graph integration give vores læsere opdaterede nyheder om emner de går op i, direkte i deres news-feeds på Facebook. Vi kigger selvfølgelig på, hvad vi ellers kan bruge denne privilegerede adgang til folks feeds på. Open Graph protokollen er en god mulighed for at lære mere om vores læseres passioner og en meget spændende kanal for at levere personaliseret indhold pladask i deres Facebook feeds,” skriver Michael Friis.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også