Ingeniøren fik minus på ni mio. kr.

Efter flere år med store overskud, bortset fra 2008, der gav et minus på 1,1 mio. kr., fik Mediehuset Ingeniøren et underskud på 8,9 mio. kr. i 2009.Det er især annonceomsætningen der er blevet ramt med færre job- og produktannoncer på print og digitalt i 2009, fremgår det af Mediehuset Ingeniørens årsregnskab.
Tine Brødegaard Hansen

Efter flere år med store overskud, bortset fra 2008, der gav et minus på 1,1 mio. kr., fik Mediehuset Ingeniøren et underskud på 8,9 mio. kr. i 2009.

Det er især annonceomsætningen der er blevet ramt med færre job- og produktannoncer på print og digitalt i 2009, fremgår det af Mediehuset Ingeniørens årsregnskab.

"Stillingsmarkedet har ligget underdrejet i 2009. Det bevæger sig stadig på et lavt niveau, der ligner sidste år, men vores omkostninger er reduceret betragteligt, derfor forventer vi overskud i år, fordi vi vokser på onlinedelen. Der sker en forskydning, hvor vi vinder en del ind på nettet, og selvom det ikke opvejer tabet på print, betyder det, at vores onlineforretning ser fin ud relativt set. Vores fordel er, at vi har lagt penge til side i de gode år," siger Arne Steinmark, chefredaktør for Ingeniøren.

Mediehuset Ingeniørens resultat ville dog have set bedre ud, hvis ikke det var for en momssag.

"Mediehuset Ingeniørens resultat ville have været i balance, hvis ikke det var for en verserende momssag med Skat, som blev afskrevet i 2008 og som stadig tynger regnskabet, men som Ingeniøren har anket. Skattevæsnet fortolker reglerne for sambeskatning mellem koncernforbundne selskaber med øgede omkostninger til mediehuset som følge. Såfremt vi taber sagen, vil vi også i årene fremover blive belastet af denne opfattelse," siger Arne Steinmark.

Han underkender dog ikke betydningen af krisen for regnskabet.

"Vi er blevet ramt hårdt af den økonomiske krise, og vi har gennemført en række omkostningsreduktioner, hvor det heldigvis kun i begrænset omfang er gået ud over medarbejderne, når man sammenligner med andre medier (antallet af medarbejdere er faldet fra 96 til 83 i 2009, red.)," siger Arne Steinmark.

Bruttoresultatet (nettoomsætning minus produktionsomkostninger, red.) faldt med 40 mio. kr. til 30,8 mio. kr. og resultatet af ordinær drift faldt med næsten 30 mio. kr. til -11,4 mio. kr.

Egenkapitalen er på 28,2 mio. kr. mod 37,6 mio. kr. i 2008.

Ingeniøren får i lighed med Weekendavisen støtte fra Ugeavispuljen. Støtten er på 4,3 mio. kr. i 2010. Vi gået igennem samtlige omkostninger med en lusekam, så siden maj 2009 har vi være et sundt selskab, og vi forventer at få et mindre overskud i 2010," siger Arne Steinmark.

Han kan glæde sig over oplagsfremgang på cirka 1000 eksemplarer til 70.857 i 2. halvår 2009.

Arne Steinmark har tidligere nævnt, at mulighederne for opkøb er gunstige på grund af krisen. De planer er stadigt aktuelle.

"Vi har været involveret i konkrete forhandlinger med flere, men vi er ikke nået til enighed med nogen endnu. Som supplement øger vi selv den digitale udvikling i år og opbemander det område."

Det resulterer blandt andet i et nichenyhedsbrev, som skal koste penge.

"Sidste år er længe siden. Vi bliver ikke stenrige, men vi har råd til udviklingsaktiviteter, og vi gennemfører nye projekter, så vi er forsigtige optimister i 2010," siger Arne Steinmark.

Bruttoresultatet (nettoomsætning minus produktionsomkostninger, red.) faldt med 40 mio. kr. til 30,8 mio. kr. og resultatet af ordinær drift faldt med næsten 30 mio. kr. til -11,4 mio. kr.

Egenkapitalen er på 28,2 mio. kr. mod 37,6 mio. kr. i 2008.

Ingeniøren får i lighed med Weekendavisen støtte fra Ugeavispuljen. Støtten er på 4,3 mio. kr. i 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også