"4 smil for det nødvendige initiativ"

Fagmedarbejder og lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Lars Kabel, anmelder her Søndagsavisens nye digitale satsning, lokalia.dk.
Anna Backe

NYHEDSVÆRDI
"Det nye online-medie lokalia.dk fra Søndagsavisen er et gratis nyheds- og reklamesite, der har til ambition at tiltrække både ”ultra lokale” og landsdækkende annoncer. Beslægtede online-medier som dinby.dk fra Berlingske Media og origo.no fra A-pressen i Norge italesættes og vurderes ofte i kontekst af sociale medier, som det nære samfunds omdrejningspunkt, som det nye digitale forsamlingshus. Det vil ikke være fair at lægge sådanne vurderingskriterier ned over den BETA-version af lokalia.dk, der nu er åbnet på nettet. Det nye ved lokalia.dk er vel nærmest, at sitet ikke har de store Facebook-ambitioner. Sitet er en lokal tilbudsavis, nærmest som på papir, med forskellige populære stofgrupper og sektioner og tilført udvalgte brugerinddragende aktiviteter som ”Dine billeder”, ”Dit Google-kort”, ”Opslagstavle” og ”Blogs” til borgerindlæg.
I BETA-versionen fra Randers har nyhedsopdateringen den første uge i maj været særdeles sporadisk. Det er gamle nyheder, der møder læseren. Lokale annoncer kan sagtens være godt læsestof, men det er de endnu ikke opnået at blive i lokalia.dk. Der er ikke meget nyt ved sitet, men det har sandsynligvis heller ikke været ambitionen. Det, der er, har imidlertid potentiale til at kunne blive en national kæde af overskuelige hyperlokale reklame- og nyheds-sites. Det kræver dog nye nyheder i et troværdigt flow."

 


MÅLSCORER
"Nu er det langt fra altid det mest avancerede, der også er det bedste. Navnet lokalia.dk er godt. Designet er i orden: Stramt, overskueligt og let at betjene for borgere i lokalsamfund, der måske ikke ligefrem er digitale eksperter. Sådan som et lettilgængeligt lokalt mainstream-medie på nettet bør være det. Som et (eller mange) website, der fasciliterer ultra-lokale reklamer og inviterer læserne og brugerne ind med nogle enkle virkemidler fungerer BETA-versionen af lokalia.dk fint. Hen ad vejen skal der nok komme mere relevant indhold og reklame."




BRANDVÆRDI
"Lokalia.dk harmonerer fint med Søndagsavisen – eller Søndagsaviserne. Det er nogenlunde det samme, man får, blot tilsat en afstemt dosis digital merværdi. Det er livsvigtigt for alle typer af papirbaserede mediehuse at supplere papirudgivelsen med digital publicering. Med lokalia.dk tager Søndagsavisen et helt nødvendigt redaktionelt skridt, og det nye initiativ styrker mediehusets brand."


POTENTIALE
"Det er uhyggeligt svært at tiltrække læsere, brugere og annoncører til nye webmedier. Også lokale. Konkurrencen er hamrende hård og gratisprincippet hærger – det påvirker muligheden for at tjene penge på at sælge reklameplads, som lokalia.dk jo har til formål. Det er ikke nogen hemmelighed, at det tilsvarende initiativ fra Berlingske Media, dinby.dk, havde en endda meget vanskelig fødsel på markedet for godt halvandet år siden. Lokalia.dk vil helt sikkert opleve noget tilsvarende. Potentialet er begrænset. Læser- og brugerkredsen bliver ikke enorm. Dog har det sikkert værdi for Søndagsavisens reklamesælgere, at de kan sælge annoncepakker, der både indeholder papir og web, og som kan lokaliseres eller gøres landsdækkende, alt efter kundens ønsker. På trods af de begrænsede potentiale er der dog ingen vej udenom – også gratismedier som Søndagsaviserne skal være på nettet."

 


SAMLET BEDØMMELSE
"4 ud af 6 smil for det nødvendige initiativ, det stramme og velfungerende design og den redaktionelle målsætning om ikke at være ligesom andre sociale online-medier, men i stedet tør være en enkel, reklamebaseret, ultralokal tilbudsavis på nettet."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også