Ugeaviser overhaler dagblade

Lokale og regionale ugeaviser er nu det næststørste annoncemedie, kun overgået af internettet, viser Reklameforbrugsundersøgelsen 2009.

De lokale og regionale ugeaviser har overhalet dagbladskategorien og blev i 2009 mediet med den næststørste annonceomsætning efter internettet.

De lokale og regionale ugeaviser klarede sig igennem året med et fald på 16,1 pct. i annonceomsætningen til et niveau på 2,1 mia. kr. mod 2,5 mia. kr. i 2008 - og det styrkede kategorien i forhold til dagbladene, der tabte næsten 25 pct. af omsætningen.

"Trods samfundets økonomiske afmatning oplever vi vækst i antallet af annoncører. En række brancher har fået øjnene op for styrken ved at annoncere lokalt, dels fordi det er med til at skabe en nærhed mellem forbruger og produkt, dels fordi langt den overvejende del af danskernes forbrug sker i forbrugernes nærområde.

Helt enestående læses de lokale ugeaviser af mere end 75 % af den danske befolkning," siger Lars Winther, direktør i De Lokale Ugeaviser, der er den centrale annoncesalgsvirksomhed for 214 ugeaviser i Danmark, i en pressemeddelelse.

Sammen med internettet står ugeaviserne for mere end hver tredje annoncekrone i 2009.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også