TDC har sat Koda-betalinger i bero

Hvis TDC fortsat skal udbyde TDC Play og YouSee Play, skal Koda-betalingen for brug af musik nærme sig det niveau, der findes i udlandet.
Per Fanefjord Laursen

TDC og IFPI (pladebranchens organisation) er raget uklar med Koda om, hvor meget TDC fremover skal betale i musikafgift for tjenesterne 'TDC Play' og 'YouSee Play'.

TDC har regnet på sagen og mener, at tariffen for 'Play' er for høj. Man vil ikke betale afgift efter den tarif, der blev aftalt for to år siden. TDC opfatter slet ikke ’Play’ som et almindeligt online medie.

"TDC Play har som sådan ikke nogen omsætning, da tjenesten jo er inkluderet i abonnementet på bredbånd eller mobil uden ekstra betaling for kunden," siger direktør Miriam Hvidt, TDC Jura og Regulering.

”Vi ønsker ikke at udtale os om, hvor stort et beløb, der skiller parterne,” siger hun og understreger, at uenigheden drejer sig om betaling fra 1. april 2010. Konflikten handler om, hvad der skal betales fremadrettet.

Dansk tarif for høj
”Der findes ikke - hverken i Danmark eller andre steder - andre tjenester, der svarer helt til TDC Play, men der er andre, der ligner, og det er i sammenligning med dem, at vi og mange af pladeselskaberne finder det danske niveau væsentligt for højt,” siger hun.

Koda og søsterorganisationer rundt om i verden har mange tariffer, der er fastsat som en bestemt andel af omsætningen. Til eksempel en tarif på ni procent af omsætning eksklusiv moms for CD-salg og for download til køb en tarif på 12 procent af omsætningen eks. moms.

Mange tjenester forhandles separat, og det gælder også for TDC Play, Spotify, TouchDiva og andre, der er unikke i højere eller mindre grad.

IFPI's holdning er, at Kodas betalingskrav langt overstiger det niveau, man kender fra udlandet, og det sætter den digitale udvikling i stå i Danmark.

Sag i Ophavsretslicensnævnet
TDC understeger, at komponister og tekstforfattere, der repræsenteres af Koda, naturligvis skal have en fair betaling på niveau med det, der ses i resten af verden.

Der er forhandlinger i gang, men TDC har for nylig valgt at tage sagen til Ophavsretslicensnævnet, for at få hjælp til at nå frem til et fair niveau. TDC har tilbudt Koda at deponere et beløb svarende til, hvad de har indikeret som et rimeligt niveau.

I TDC Plays første to leveår har brugerne downloadet over 200 mio. numre eller mere end tre numre i sekundet, oplyser TDC.

Musik online er både salg og 'radio'
Set fra Kodas synspunkt drejer konflikten sig om to temaer. Det ene er, hvad musiktjenesten er værd for TDC, og hvad der er en rimelig betaling for musikken.

Det andet handler om, at TDC og IFPI ønsker, at der skal laves en omfordeling i forhold til de hidtidige aftaler, således at en langt større andel af TDC’s betalinger for musikken skal gå til pladeselskaberne i stedet for kunstnerne. Ifølge Koda-vicedirektør, Martin Gormse,n får pladeselskaberne i forvejen mere end dobbelt så meget som komponister, sangskrivere og musikforlag tilsammen.

Det første tema tror han, det ville være muligt at tale sig til rette om.

"Hovedproblemet er det andet tema. IFPI’s synspunkt er, at online musiktjenester i realiteten er en erstatning for det fysiske pladesalg. Kunstnernes (Koda) synspunkt er, at musiktjenester konvergerer med både salg og musikradio, og at de indtægter, der samlet skal betales for musikken, skal deles ud fra en mellemproportional på de to områder,” siger Martin Gormsen.

Han påpeger, at konsekvensen af IFPI’s synspunkt vil på både kort og lang sigt være, at kunstnerne aldrig vil få reelle indtægter ud af musikbrug på internettet. Det er uholdbart for kunstnerne.

Kodas vicedirektør har ingen kommentar til MediaWatchs spørgsmål om, hvorvidt Koda forventer at få betaling fra TDC fra 1. april og frem efter den gamle aftale.

Radio: Hvad er rimeligt
TDC’ kritik af afgiftsniveauet for brug af musik er indirekte beslægtet med en gammel, større konflikt mellem Koda og mediebranchen; en årelang diskussion af, hvorvidt store og små radiostationer fortsat skal betale afgift efter, hvor mange potentielle lyttere, de har - ikke efter det faktiske antal lyttere.

Radiostationer har – uden held - i 15 år henvist til væsentlig lavere musikafgift-niveauer i udlandet - i Norge og Sverige - når man klagede over høje afgifter.

I forlængelse af TDC’ kontrovers med Koda, siger direktør Ole Søndergaard, Radio ABC:

"Selvfølgelig skal TDC betale til Koda, men som det også fremgår af denne sag, er det ofte meget svært at forhandle sig frem til den rette pris, da TDC reelt set handler med et monopol. Koda skal sørge for, at komponisterne, herunder de danske, får den rette pris - men hvad er det? Selv for Koda kan det være svært at fastsætte, er min erfaring."

Det danske system fører i yderste konsekvens til, at nogle kommercielle radiostationer i dag betaler op til 60-80 procent af deres omsætning til Koda & Gramex.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også