Bekymrende få penge i online journalistik

Ny rapport udsender et ildevarslende budskab til aviskoncerner, der forventer, at deres journalistiske forretning vil kunne leve videre på nettet.
Per Fanefjord Laursen

Når løn, husleje og alle andre omkostninger er trukket fra, er der næsten ingen penge at tjene på online journalistisk.

Det er hoved-konklusionen på Jon Lunds ugentlige 'Digital View' rapport 'The economics of news: the case for qualitative journalism on the internet', der udkom i dag.

“På nettet er der simpelthen ikke nok reklame-penge i nyheder til at det kan betale sig at lave grundig og vel-researchet journalistik. Det varsler ilde for en fremtid, hvor pengestrømmen fra netavisernes trykte søster-udgivelser tørrer ud i takt med oplagsfald og læserflugt. For så er det kun råd til hurtige, lette nyheder. Og så er det farvel til ideen om den fjerde statsmagt, der kan holde politikere og erhvervsliv i ørene,” siger forfatteren Jon Lund i en kommentar til analysen.

Analysen bygger på en opgørelse af antallet af artikler i på berlingske.dk, bt.dk, ekstrabladet.dk og politiken.dk sammenholdt med, hvor mange sidevisninger de fire sites i alt har præsteret og et skøn over sidernes reklamepotentiale. I alt lagde de 4.330 artikler de fire sites bragte i sidste uge grund til 65 millioner sidevisninger.

I snit skønnes hver af artiklerne at have indbragt 975 kroner i reklameindtægter.

Der er mange reklamekroner på nettet. Men langt de fleste af dem går til sites, hvor det er services eller indhold, som det er mere eller mindre gratis at frembringe, der trækker folk til. I forhold til f.eks. Berlingske har Den Blå Avis, Krak, Google og Facebook langt lavere lønudgifter.

Analysen konkluderer også, at historier om sex og sensationer er det, der trækker klik.

"Nettet er ubønhørligt: hvis du vil have trafik og dermed tjene penge, er det ikke grundige seriøse artikler, du skal diske op med. Du er derimod under et konstant pres for at popularisere og skrive hurtigt. Også selvom du må planke historierne fra andre. Der er ikke meget plads til dyrt og seriøst indhold i en reklamefinansieret verden," siger Jon Lund.

Læs også Jon Lunds debatindlæg 'Støtteslagsmålets sidespor' her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også