Digital lytning udgør nu knap 10 procent

Online-radiolytning er mest populært blandt de erhvervsaktive 30-50 årige, men lytning via nettet udgør dog endnu en marginal del af al radiolytning.
Per Fanefjord Laursen

Ud af den samlede radiolytning på alle DR's radiokanaler udgør DAB-lytningen 7,3 procent, men beskedne 2,2 procent sker online, viser ny analyse. 

Resten af tiden - 90,5 procent - bruges på det 45-årige FM-bånd.

Den nye DR-analyse, der dækker årets første tre kvartaler, omfatter kun lytning til DR's kanaler, fordi DR - i modsætning til de øvrige radiostationer - også måler, hvorvidt lytningen stammer fra FM, DAB eller net.

Undersøgelsen viser, at der er forskel på digitale vaner i de forskellige aldersgrupper.

Den jordbaserede digitale radio, DAB, står stærkest blandt de 20-30-årige, hvor 12.4 procent af al radiolytning sker på DAB, og 2.9 procent på nettet.

Mest overraskende i DR's analyse er måske, at online-lytning bruges mest blandt de 30-50-årige. Den gruppe tilbringer 3.2 procent af deres radio-lyttetid på DR's netradio. Den høje andel kan skyldes, at gruppen er erhvervsaktive og sidder ved en pc hver dag på kontoret. Gruppen tilbringer 8.4 procent af tiden på DAB-radio.

Resten af lytningen foregår på det gamle FM-bånd.

"Ud af tallene kan vi se, at de yngre i stigende grad tager DAB til sig. Og det er faktisk helt ned blandt teenagerne, at der er en større DAB-lytning, end i befolkningen som helhed. Det kan formentlig skyldes, at DR har åbnet tilbud som P5000, og også DR Boogieradio bliver hørt af mange," forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også