Microsoft og Google jagter nyt søgemarked

Data fra sociale netværk skal inkluderes i søgeresultater.
Sten Løck

Microsofts søgedivision har travlt for tiden. Samtidig med at man jagter Google med sin nye søgemaskine Bing, har man også kastet sig over et nyt og potentielt stort marked, sociale netværk. Forleden kunne verdens største softwarevirksomhed præsentere et samarbejde med både Facebook og Twitter om at inkludere brugerdata i Bings søgeresultater.

Google er ikke langt bagefter. Blot et par timer senere kunne søgegiganten fortælle om en lignende aftale med Twitter. Men ikke med Facebook, som har et tæt samarbejde med mindretalsaktionæren Microsoft. Til gengæld kunne Google senest præsentere "Social Search", en udvidet søgefunktion der inkluderer data fra brugerens netværk, foreløbig defineret som Google-universet, eksempelvis Gmail.

Årsagen til al virakken er de nye muligheder, sociale netværk byder på i en søgesammenhæng. Dels er populationen på eksempelvis Facebook så stor, at det i sig selv er interessant for en søgevirksomhed. Dels leverer sociale netværk data i "real time", altså hvad der sker lige nu, og den dimension er meget vigtig for søgevirksomhederne. "Real time search" forventes at blive det nye vækstområde, som altså både Google og Microsoft går efter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også