Lyngby: Udliciter DR-nyheder

Red de regionale dagblade ved at gøre dem til underleverandører i stedet for konkurrenter til public service-kæmpen, DR, siger Nordjyske Mediers direktør.
Tine Brødegaard Hansen

Mens DR vil være alt for alle danskere og er massivt til stede på nettet og med regionalradio, er de lokale og regionale dagblade pressede. I hvert fald set fra dagbladenes synspunkt. I 2008 tabte alle lokale og regionale dagblade omsætning. Men adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby, har en løsning på modsætningsforholdet.

"DR skal selvfølgelig også have regional dækning, men hvorfor ikke få den ved at outsource nyhedsproduktionen til underleverandører som de lokale og regionale dagblade? Mange dagblade indgår i mediehuse, som producerer tv, web-tv, net- og mobilnyheder og radio."

Sæt lokalnyheder i udbud
Ideen er ikke helt ny. Per Lyngby minder om, at Pressens Radioavis var en selvstændig del af Danmarks Radio frem til 1964 og selv ansatte medarbejdere, hvilket dengang i høj grad havde til formål at beskytte dagbladenes interesser.

"Måske er det en idé, at pressen igen bidrager til DR's nyhedsdækning, men på en mere konstruktiv måde som underleverandør til DR mod betaling. DR kan sætte dækningen af de forskellige lokalområder i udbud, som de lokale og regionale dagblade og mediehuse så byder ind på at levere. Vi kan sagtens leve op til DR’s public service krav, og vi kan være samarbejdspartnere med DR i stedet for modstandere."

Dermed får DR sin regionale dækning på plads og medvirker samtidig til at fastholde mangfoldigheden i det lokale og regionale mediebillede ved at sikre dagbladene nye indtægter via den, der allerede er i form af licensen til DR, mener Per Lyngby.

"Vi står som lokalmedier over for svære udviklingstendenser, fordi vi mister forretning på papir. Men DR og TV 2-regionerne bruger licenspenge til at afskære os fra at udnytte forretningsmulighederne på nettet, for vi kan ikke sælge bannerannoncer og lignende, hvis der er gratis indhold på licensbetalte sites, som de i øvrigt i vid udstrækning baserer på citater og stof fra os."

V-forslag gavner ikke dagblade
Før sommeren var DR's regionale dækning under beskydning fra Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby, der var afsender på et forslag om at lægge DR's P4-regioner sammen med TV 2-regionerne i et fælles mediehus. Men den løsning huer ikke Per Lyngby.

"Der kan sikkert være meget fornuft i forslaget, hvis man kun tænker i stordrift. Men set fra de lokale og regionale dagblades synspunkt, er det ikke den bedste løsning. Det vil blot styrke public service-mediernes dominans."

Ville det så ikke være en idé, hvis I regionale dagblade enten samlet eller enkeltvis slog jer sammen med TV 2-regionerne om at blive tungere mediehuse?

"Nej, det ville blive noget misk-mask. TV 2-regionerne er skabt som en selvstændig konkurrent til DR. Desuden er TV 2 Danmarks situation noget labil. Et øjeblik skal de sælges, et andet øjeblik er der retssager i EU."

Nej tak til mere støtte
Per Lyngby er godt klar over, at hans idé næppe vækker glæde alle steder og formentlig slet ikke i DR Byen på Amager.

"Nogle vil slå syv kors for sig over idéen om, at lokale og regionale dagblade leverer nyheder til DR. Men hvad er alternativet? Det løber mig koldt ned ad ryggen ved tanken om, at dagbladene skal have mere direkte støtte, end vi får nu. Vi er et liberalt erhverv med en fri og uafhængig journalistik af høj kvalitet. Skræmmeeksemplerne fra DR og TV 2 viser, at politikerne har svært ved at holde fingrene for sig selv, når staten er involveret i medier. DR er jo konstant i defensiven, når man følger debatten."

Men dagbladene får i forvejen over en milliard i støtte, er I ikke allerede bundet tæt til det politiske system?

"Nej, Nordjyske Stiftstidende modtager cirka 15 millioner kroner om året i distributionsstøtte og derudover er der momsfritagelse på dagbladssalget. I dag taler nogle politikere om mediestøtten, som om det er erhvervsstøtte, men oprindeligt handlede den jo om, at man ikke ville beskatte det frie ord. Distributionsstøtten er skabt for, at der ikke skal være forskel på, hvad det koster at modtage sin avis, lige meget hvor man bor i landet. Så den ordning er for læsernes skyld."

I Storbritannien har public service stationen, BBC, og nogle af de privatejede dagblade for nyligt lagt stridsøksen til side og indgået en online-alliance, som tillader dagbladene at bruge en del af de nyhedsvideoer, BBC producerer. Det giver dagbladene en fordel på deres websites, og for BBC fungerer det som appetitvækkere. Den samarbejdsvillig kan tjene som et godt eksempel for danske medier, mener Per Lyngby.

Baggrund
I øjeblikket arbejder professor Anker Brink Lund, der står i spidsen for udredningen om fremtidens mediestøtte, på højtryk for at få forskellige scenarier på plads, så den politiske diskussion op til det kommende medieforlig i 2011 kan få et sagligt afsæt. En af politikernes betingelser for fremtidens mediestøtte er, at mens mangfoldigheden i mediebilledet skal sikres, må mediestøtten ikke vokse.

Den økonomiske krise har ramt de regionale mediehuse hårdt. For nogle måneder siden annoncerede Per Lyngby en spareplan for Nordjyske Medier på 50 mio. kr., der vil resultere i fyringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også