Sommeren løfter svenske mediesites

På den anden side af Øresund har sommeren været rigtigt god ved de store mediesites. Det mobile bredbånd og web-tv får en del af æren.
MediaWatch

Gennembruddet for det mobile bredbånd har sammen med en øget interesse for web-tv og det faktum, at flere svenskere har tilbragt sommeren i hjemlandet været gunstigt for de svenske mediesites.

En øget trafik på internettet generelt har i særlig grad gavnet de største mediers hjemmesider, som i juli, nærmere betegnet ugerne 28 til og med 31, har oplevet et sandt boom i antal besøgende. Det beretter Resume.se.

TV4.se havde i perioden hele 57 pct. flere besøgende end i juli sidste år og repræsenterer dermed den største sommerstigning blandt de svenske mediesites.

”Det er formentlig en kombination af gennembruddet for mobilt bredbånd og en regnfuld sommer. Måske kan det faktum, at færre svenskere har holdt ferie udenlands i år, også have bidraget til stigningen,” siger TV 4’s chef for nye medier, Mattias Fyrenius, til Resume.se.

Expressen fik 35 pct. flere onlinebesøgende end i sommeren 2008, SVT 33 pct., Dagens Nyheter 32 pct. og Aftonbladet 20 pct. flere.

Hos SVT peger Lena Glaser, der er chef for SVT Interaktiv, blandt andet på en ændret brugeradfærd med større interesse for web-tv-tjenester.

”Men man skal huske på, at det ikke bare handler om levende billeder. Webben er en helhed, hvor de forskellige dele vekselvirker med hinanden,” påpeger hun over for netmediet.

- ZD

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også