BBC og dagblade indgår online-alliance

Britiske aviser får nu lov til at vise udvalgte BBC online-videoer i et banebrydende samarbejde.
Per Fanefjord Laursen

BBC og aviserne har indgået en aftale, som betyder, at Daily Mail & General Trust, Guardian News & Media, Telegraph Media Group og Independent News & Media frit kan bruge en del af nyhedsvideoerne, som BBC har produceret. Det står ikke helt klart, om der er tale om et rent gratis tilbud.

Betingelserne er, at der ikke må vises reklamer i videoerne – hverken før eller efter – og de skal bære BBC’s logo.

Det drejer sig om et begrænset antal videoer fra nyhedsområder som indenrigspolitik, erhverv, sundhed og videnskab, skriver guardian.co.

Desuden vil videoerne være spærret for seere uden for Storbritannien.

”Publikum forventer i stadig højere grad, at nyhedsindhold er tilgængeligt hvorend de befinder sig, frem for at skulle navigere rundt på forskellige sider. Vi håber, at denne brede distribution vil hjælpe flere seere med at nå frem til indhold fra BBC,” siger Mark Byford, vicegeneraldirektør for BBC.

Dansk vinkel
Den britiske aftale kan samtidig bedømmes i lyset af den danske situation.

I Danmark er netop dagbladenes forening blandt de største kritikere af DRs store engagement i online-mediet, som man mener truer med at udkonkurrere avisernes sites med "gratis", licensfinansieret indhold.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også